Lavinamieji žaidimai su lego konstruktoriumi (4-7 metų vaikams)

Home / NAUDINGI PATARIMAI TĖVAMS / Lavinamieji žaidimai su lego konstruktoriumi (4-7 metų vaikams)
Lavinamieji žaidimai su lego konstruktoriumi (4-7 metų vaikams)

Jei Jūsų žaislų spintoje guli lego, šie žaidimai - kaip tik Jums. Nes šias nuostabias kaladėles galima panaudoti ne tik įprastinėms namų statyboms...

Ugdome skaičiavimo įgūdžius

1. Išmokykite vaiką įvardyti skaičius iki dešimties. Parodykite jam vieną, dvi, tris detales ir t.t. Paprašykite vaiką parodyti, kur viena kaladėlės, kur penkios ir t.t. Tegu pabando sudėti ant lego pagrindo Jūsų duotą skaičių detalių. Geriausia ne "bet kaip", o kokio nors žaidimo metu.
Apgalvokite nedidelį siužetinį žaidimą (galite naudoti žaisliukus ar mini figūrėles). Pasakokite ir rodykite mažyliui maždaug tai: žmogeliuskas pirmiausia rado dvi uogytes (galima naudoti mažutėlytes apvalias detales), o po to - dar tris ir t.t. Galima pridurti: “Dvi plius trys, lygu (lygu, gausim, bus, iš viso – kaip norite) penkios. Ir sujunkite apvalias detales kartu. Pabaigoje pasakykite (prieš tai kartu suskaičiavę),kiek iš viso uogų rado žmogeliukas.

2. Pastatykite laiptus: 1, 2, 3 ir t.t. iki 10 plytelių. Palyginkite pakopas, žingsniuokite su žmogeliukais per laiptus ir pažiūrėkite, kuris stovės aukščiau, kuris žemiau.

3. Sustatykite į eilę kelias figūras. Po jomis eile kelias figūras (jų gali būti daugiau, mažiau arba tiek pat). Išmokykite vaiką lyginti, kur daugiau, o kur mažiau. tegu pabando padaryti taip, kad jų būtų po lygiai arba vienų figūrų daugiau (arba mažiau), nei kitų. Naudokite tai kaip žaidimą, tegu tai būna keliukai skirtingiems žmogeliukams.
Žaidimo metu atlikite paprasčiausius pratimus sudėčiai ir atimčiai, rodydami juos pasitelkę detales. Duokite užduotis maždaug tokias:
prie vienos detalės pridėk dar dvi – kiek gavosi;
iš keturių plytelių paimkime dvi – kiek liko;
kiek kubelių reikia pridėti prie trijų, kad gautum penkias;
kiek kubelių iš šešių reikia paimti, kad liktų vienas ir t.t.

4. Užrašykite užduotis sudėčiai, naudodami popierėlius, ant kurių bus nupiešti ženklai “+” ir “=”. Dvi detalės, po to ženklas “+” , po to dar trys detalės, ženklas “=” ir kartu penkios detalės.

5. Statykite bokštus iš dešimties kubelių, kiekvieną kartą keisdami sudėtį: 1+9, 2+8 ir t.t.
Lygiai taip pat išskaičiuokite kitus skaičius iki dešimties. Galima žaisti, kad tai pyragai. Pyragas iš dešimties detalių, kuriame 2 dalys su vyšniom (raudonos kaladėlės) ir 8 detalės su citrina (geltonos).

6. Susipažinkite su vienetais ir dešimtimis. Sudėkite dešimtines iš detalių. Vienas dešimtukas – tai dešimt kubelių kartu. Tokį dešimtuką galima paimti į rankas!

7. Sudėkite skaičius, kurie sudarytų 4 ištisus dešimtukus, pavyzdžiui, ir dar penkis kubelius. Arba tris dešimtukus ir septynis kubelius atskirai. Pasakykite, kad kiekviena detalė – tai vienetas.
Po to pabandykite užduoti klausimus, maždaug: sudaryk skaičių, kuriame būtų du dešimtukai ir trys vienetai ir t.t.
Suskaičiuokite, kiek tai – du dešimtukai ir trys vienetai. Išmokite dėti dešimtukus iš kairės, vienetus iš dešinės. Galima išmokti rašyti skaičius, skaityti.
O dabar dešimt dešimtukų! Viso šimtas vienetų!
Šimtas – mėgstamas vaikų skaičius. Palaipsniui iš “paslaptingo” (pas mane šimtas mašinėlių, o mano tėtis šimtą kartų taip moka ir t.t.) virsta realiu.
Lyginkite “panašius” skaičius: 23 ir 32, 45 ir 54 ir t.t.
Paprašykite prie pirminio skaičiaus pridėti dešimtuką arba tris dešimtukus, tas pats – tik vienetus. Po to analogiškai nuimkite dešimtis ir vienetus.

Žaidžiame parduotuvę

Tegu detalės bus monetomis. Kiekviena detalė verta tiek, kiek “skylučių” ant jos.
Prekėmis bus bet kokie žaislai, tik ne “Lego”. O pinigams sukurkite įdomius pavadinimus. Pavyzdžiui, “varlytės”.
Išmokykite vaiką, kaip atiduoti grąžą. T.y., jei žaislas kainuoja dvi "varlytes", tai, duodami kubelį, kuris “vertas” keturių “varlyčių”, pirkėjui reikia duoti grąžos 2 “varlytes”.
Naudokite vieno tipo detales – plyteles, kubelius, “poras” (detales su dviem “skylutėm”) ir “vienetukus” (su viena).

Statom pagal paveiksliuką

Pastatykite nedidelį darbelį ir nufotografuokite jį iš 2-3 pusių. Sudėkite visas fotografijas į vieną failą. Parodykite vaikui kompiuterio ekrane pavyzdį ir paprašykite pastatyti tokį patį. Pradėkite, žinoma, nuo itin paprastų, vėliau sunkinkite.

Veidrodis

Per pagrindo vidurį padėkite lazdelę, tai bus “veidrodis”. Kairėje pusėje nuo lazdelės sudėkite eile (arba viena po kita – bokšteliu, arba kaip modeliuką) dve-tris-penkias figūras. Paprašykite kitoje pusėje (kaip veidrodyje, t.y., atgaline tvarka) sudėti tokias pačias figūras. Su laiku didinkite elementų žaidime skaičių.

Atsimename

Sudėkite ant stalo kelią arba bokštą iš kelių detalių (pradėkite nuo trijų - keturių, kai vaikas apsipras su tokia užduotimi, padidinkite skaičių). Paprašykite jo pažiūrėti į keliuką (bokštą), po to nusisukti. Pakeiskite vienos figūros išdėliojimą (po to dviejų - trijų).Paprašykite vaiko atkurti pirma buvusį figūros išdėstymą.
Sudėkite keliuką (bokštą, pastatą) iš konstruktoriaus detalių. Tegu vaikas pažiūri į jį. Nuimkite keliuką (bokštą ir t.t.). Pasiūlykite sudėti savarankiškai.

Susipažinkite su ornamentu

Paimkite pagrindą – tai bus kilimėlis. Berniukai dažniausiai nemėgsta tokių užduočių, tačiau mergaitėms – tai, ko reikia. Iš konstruktoriaus detalių (bazinių kubelių, nes tarp jų daug besikartojančių) sudėkite paprasčiausią ornamentą – keliuką “kilimėlio” centre, kuriame figūros seks viena paskui kitą. Paprašykite vaiko pratęsti ornamentą.
Sudėkite keliukus su "tarpais", t.y., praleisdami kelias detales vienodu atstumu tarp jų.
Sudėkite ant “kilimėlio” kelią išilgai kraštų taip, kad kampuose būtų vienodos figūros. Paprašykite vaiko pratęsti ornamentą arba sukurti savo ornamentą, sukurta pagal tokį patį principą.
Padarykite ant “kilimo” ornamentą, orientuotą į centrą – centre viena figūra, aplinkui – kitos detalės. Paprašykite vaiko pratęsti ar sugalvoti savo ornamentą, pastatytą tokiu pačiu principu.

Ornamento diktantas

Pasiūlykite vaikui padaryti šabloną ant pagrindo, dedant detales konkrečiu būdu, kaip Jūs sakote (diktuojate):
Padėk į dešinį viršutinį kampą mėlyną kubelį, centre – raudoną kubelį ir t.t.
Padėk mėlyną plytelę su keturiomis skylutėmis į bet kurią vietą, dešinėje nuo jos – raudoną plytelę, žemiau (po ja) – dar vieną mėlyną ir t.t.
Padėk keturis kubelius taip, kad kraštinis iš kairės būtų raudonas, o jam iš dešinės gulėtų tik vienas mėlynas.
Sugalvokite panašių užduočių, praleidžiant detales ir t.t. Tačiau neatlikite užduočių tik dėl užduočių. Tegu užduotys būna pateikiamos žaidimo į robotus ar kosmonautus metu. Arba sukūrę dar kokį nors siužetą.

Kombinatorika

Pasiūlykite vaikui tris skirtingų spalvų kubelius. Tegu pastato ir nuspalvina visus įmanomus keliukus iš šių kubelių taip, kad kiekvieną kartą spalvų derinys būna vis kitoks. Reikia surasti visus galimus užduoties sprendimo variantus. Patarimas suaugusiams – atsakymų viso šeši.
Dar viena užduotis – keturi kubeliai dviejų spalvų, rasti skirtingus dviejų spalvų derinius.
Pabandykite rasti visus penkių kubelių iš dviejų spalvų variantus (2+3).

Statom pagal užsakymą

Vyresnio amžiaus ikimokyklinukams patinka ilgai su kaladėlėmis žaisti savarankiškai. Tačiau kartais Jūs galite duoti užduotis pastatyti vieną ar kitą statinį. Pavyzdžiui, pastatyti namą, kuriame bus nustatytas skaičius aukštų ir butų. Arba garažą dviems mažoms ir vienai didelei mašinai. Vaikams, kurie mėgsta pasakas, galima pasiūlyti pastatyti namuką septyniems nykštukams (mažą, bet su septyniais butukais) arba namuką  Karlsonui (savaime suprantama, ant daugiaaukščio stogo), donozaurui, vaiduokliui ir t.t.
Galima paprašyti pastatyti ir patį dinozaurą arba vaiduoklį. Tai labai juokinga ir įdomu!

Statom pasaulinio garso architektūrinių paminklų kopijas

Jei pažindinate vaiką su pasaulinio meno ir architektūros istorija (rodydami reprodukcijas ir fotografijas) arba su žymiais savo miesto pastatais, galite paprašyti vaiko pabandyti kubeliais išreikšti vieną ar kitą architektūros objektą. Pats paprasčiausias statyboms žymusis Stounhendžas. Tačiau, vaikai turėtų su ne mažesniu užsidegimu turėtų norėti pastatyti ir Cheopso piramidę ar Gedimino pilį.

Stebuklingi daiktai

Su nuotykinių filmų ir knygų herojais nuolat nutinka visokiausios neįtikėtinos istorijos. Jie papuola į labai sudėtingas, kartais situacijas be išeities.
Pasiūlykite vaikui sugalvoti, kokį stebuklingą daiktą arba stulbinamą prietaisą jis norėtų padovanoti filmo ar knygos herojui, kad pastarajam būtų lengviau susidoroti su sunkumais. Kokiomis savybėmis šis daiktas turi pasižymėti, kaip atrodyti.
Tegu vaikas sugalvoja ir pastato šį stebuklingą "pagalbininką".

Gyvūnai iš kubelių

Ir vaikai ir suaugę priprato, kad “Lego” rinkiniuose yra žmogeliukai ir gyvūnai. Tačiau “Duplo” kaladėlių rinkiniuose gyvūnų daug, o smulkiame “Lego” – labai mažai. O žaisti su gyvūnais labai smagu! O ir statyti juos, pasirodo, ne mažiau įdomu!
1 būdas:
Pabandykite pastatyti gyvūnus – tik iš blokelių, be jokių kitokių elementų.
2 būdas:
Pabandykite pastatyti gyvūną, pridėdami skirtingas NETINKAMAS iš pirmo žvilgsnio detales.
Pabandykite tai padaryti be vaikų. Puikus žaidimas, uždegantis suaugusius! O po to galite žaisti šį žaidimą su vaikais. Išeiti gali kas tik nori!

Aiškiname, kas yra trupmenos

Naudojant “Lego” Jūs galite paaiškinti vaikui daugybę sunkių savokų. Pavyzdžiui, kad sužinotų, kas yra dalys, nebūtina vaikui pirkti specialių priemonių. Glima naudoti mėgstamus “Lego”.

Sudėkite kelis bokštelius, kiekviename 12 kaladėlių. Vienas susideda iš 6 vienos  spalvos kubelius ir 6 – kitos. Trečioji padalinta į tris dalis: 4 kubelius vienos spalvos, 4 – kitos, 4 – trečios. Toliau: į keturias dalis po 3 skirtingos spalvos kubelius. Po to į 6 dalis po 2 kubelius.

Palyginkite bokštelius. Jie vienodi. Kiekvienas iš jų – visas. Teisingai? Į kiek dalių jis padalintas? Į dvi. Kiekviena dalis vadinasi pusele. Arba kitaip – viena antroji. Išdalinkite juos dalimis, palyginkite jas, įsitikinkite, kad jos vienodos. Toliau lygiai taip pat susipažinkite su kitokiomis dalimis. Pabandykite palyginti, kuri didesnė – viena antroji ar viena trečioji dalis. Pridėkite prie vienos trečiosios dvi trečiąsias. Arba prie dviejų ketvirtųjų – vieną antrąją. Sudėkite dalis kartu ir lyginkite, kiek gavote sveikų ir kiek nesveikų dalių. Minimali dalis – viena dvyliktoji. Jei jokia kita nesigauna, tai dėkite iš dvylikos paskirų dalių.

Planas ir žemėlapis

Iš konstruktoriaus detalių padarykite skirtingos formos ir dydžio “blokus”, kurie schematiškai vaizduotų objektus, kurie yra Jūsų kambaryje – lova, spinta ir t.t. Sustatykite “objektus” kambario plane. Planą nupieškite ant popieriaus.

Perimetras ir plotas

Nuo penkių - šešių metų! Ir žinoma, tik vaikams, linkusiems į matematiką. Yra vaikai, kuriems matematika asocijuojasi su prievarta, prie tokių nereikia skubėti lįsti su “sunkiomis užduotimis” iki mokyklos.
Kaip pagrindinį elementą, kaip vienetą mes imame kvadratą su keturiomis “skylutėmis”. Toliau jis bus vadinamas “kubeliu”.

1. Figūros ir jų kraštinės
Sudėkite ant pagrindo iš kubelių stačiakampį, pavyzdžiui, ilgis 6 kubeliai, o plotis - keturi. Paklauskite vaiko, kuri kraštinė ilgesnė, kuri trumpesnė. Paaiškinkite, kad ilgoji stačiakampio kraštinė vadinasi "ilgis", o trumpoji "plotis". Pasiūlykite sudėti iš kubelių stačiakampį su Jūsų pasakytu ilgiu ir pločiu, pavyzdžiui, ilgis šeši kubeliai, o plotis - du. arba ilgis trys kubeliai ir plotis trys kubeliai (tegu vaikas pats atranda, kad jis gavo kvadratą, jei, žinoma, jis dar nepažįsta jo).

2. Pažindinamės su perimetru
Pastatykite bet kokį kvadratą ar stačiakampį iš kubelių. Duokite vaikui į rankas nedidelį žaisliuką. Tegu žaisliukas "apeina" per visą figūrą ir paskaičiuoja, kokį kelią jis nuėjo (matavimo vienetas tegu bus vieno kubelio ilgis). Kad vaikas nenusimuštų, iš kur jis ėjo, startinis kubelis tegu būna vienos spalvos, o visi kiti - kitos. Kai kelias bus praeitas, pasakykite, kad visų kraštinių ilgis vadinasi žodžiu "perimetras".
Pasiūlykite vaikui suskaičiuoti kitų figūrų, pastatytų iš kubelių, perimetrą (ne būtinai stačiakampių).
Pasiūlykite vaikui greitai, neskaičiuojant, iš akies pasakyti, kokios figūros iš Jūsų sudėtų dviejų perimetras didesnis. O po to patikrinkite savo atsakymą perskaičiuodami.
Tegu vaikas pabando sudėti figūrą Jūsų duoto perimetro. Tai, žinoma, gali pavykti ne iš pirmo karto.
Jei prieš tai pasiūlytos užduotys vaikui įveikiamos, tegu pabando sudėti dvi  vienodo perimetro, tačiau skirtingos formos figūras. O po to dar ir palyginti, ar vienodai juose kubelių.
Pasiūlykite sudėti figūrą didesnio ar mažesnio perimetro, nei duota.

3. Pažindiname su plotu
Sudėkite iš kubelių bet kokią plokščią figūrą (figūra turi būti užpildyta kubeliais, o ne šiaip kontūras!). Pradžioje paprastesnę ir mažesnę. Pasiūlykite vaikui pirštu suskaičiuoti visus kubelius, kurie sudaro figūrą. Pasakykite, kad bendras jų skaičius vadinasi figūros plotu. Kiek vietos užima figūra, tiek skaitline išraiška atspindi jos plotas. O matavimo vienetas – kvadratėlis – kubelio šonas. Beje, parodyti paprasčiau, nei paaiškinti, net jei aiškinama paprastais žodžiais. Todėl sudėkite kelias skirtingų formų ir ploto figūras ir kartu su vaiku paskaičiuokite jų plotą.
Pasiūlykite vaikui savarankiškai suskaičiuoti kitų figūrų, pastatytų iš kubelių, plotą.
Pastatykite figūrą iš kubelių dviejų spalvų, tegu vaikas suskaičiuoja plotą, kurį užima raudoni kubeliai, ir plotą, užimtą mėlynų kubelių.
Tegu vaikas pabando sudėti Jūsų duoto ploto figūrą. Tai taip pat paprastai nepavyksta iš pirmo karto.
Jei prieš tai išvardytos užduotis vaikui sekasi, tegu sudeda dvi vienodo ploto bet skirtingos formos figūras. O po to palygina, ar jose vienodai kubelių, ar ne.

4. Ir perimetras ir plotas
Pasiūlykite vaikui sudėti figūras pagal du, iš anksto duotus dydžius: ir plotu, ir perimetru. Sakykime, štai keli variantai figūrų, panašių pagal formą, kurių plotas šeši kubeliai ir perimetras 12 kubelių; arba figūrą, kurios plotas 4 kubeliai, o perimetras 10 kubelių.

Dekarto koordinatės

Dar viena nepaprastai smagi užduotėlė vyresniems. Pagrindą galima suskirstyti (flomasteriu) kvadratais o iš šono nuo pagrindo padėkite popierių su skaičiais. Išmokykite vaiką nustatyti reikiamo kvadrato koordinates. dėkite detales į reikiamas vietas. Patogiau padalinti kvadratais po keturis laukelius.

Klauskite

s2Member®