Mokome lankstumo rutinoje

Home / NAUJIENOS / Mokome lankstumo rutinoje
Mokome lankstumo rutinoje

Prieš keletą metų dirbau su 6 metų berniuku, vadinkime jį Terrensu, jam buvo diagnozuotas autizmas. Jis buvo labai žaismingas vaikas, dažniausiai, geros nuotaikos, mėgdavo žaisti su traukiniais ir žiūrėti televizorių, o jo elgesys tėvams retai sukeldavo problemų. Kol vieną dieną paaiškėjo, kad pakeliui iš parduotuvės atsirado statybvietė, ir jie nusprendė ją apžiūrėti. Kas nutiko tada, daugelis žmonių pavadintų „tikra isterija“: Terrensas nukrito ant žemės, pradėjo rėkti, verkti ir atsisakė judėti iš vietos.

Daugelis tėvų, su kuriais dirbau, gali papasakoti panašias istorijas apie savo vaikus, turinčius autizmo spektro sutrikimą, susidūrusius netikėtais įprastos kasdienybės pokyčiais. Pokyčiai labai skirtingi: mėgstamiausio skanėsto nebuvo parduotuvėje, vaiką pasitiko auklė o ne mama, striukė pasidarė maža ir tėvai nupirko naują. Tiesą sakant, labai sunku numatyti, kurie įprastos rutinos pokyčiai kels problemų vaikui. Štai kodėl svarbu stengtis palaipsniui keisti įprastą rutiną.

Štai keli patarimai į kuriuos verta atkreipti dėmesį:

  • Pirmiausia pagalvokite, kokia rutina vaiko gyvenime dažniausiai pažeidžiama. Sudarykite tokių įvykių sąrašą, kad apgalvotumėte, kaip išspręsti tokias problemas.
  • Antra, kartu su savo komanda (šeimos nariais ar specialistais, dirbančiais su vaiku) pasirinkite 2–3 vaiko gyvenimo įvykius, į kuriuos pirmiausia turite atkreipti dėmesį.
  • Aptarkite, kaip gali būti pažeista ta ar kita rutina. Pvz., Mėgstamas animacinis filmas gali būti neberodomas per televizorių arba šeimos įvykis gali trukdyti žiūrėti animacinį filmuką. Jei išmokysite vaiką lanksčiai reaguoti į pokyčius rutinoje, mokysite ir kursite tuos pokyčius, su kuriais vaikas gali susidurti, jis turės galimybę iš anksto praktikuotis įveikti sunkumus.
  • Suplanuokite, kokius pakeitimus atliksite rutinoje. Tiesą sakant, jūs pats išprovokuojate pokyčius, tačiau šiuo atveju kuriate galimybę pasiruošti ir padėti savo vaikui su tuo susitvarkyti. (Tai gali būti neįmanoma, jei paskutinę minutę pokyčiai įvyksta staiga).
  • Pateikite vaikui žodyną, kuris apibūdintų, kas vyksta. Aš mokau savo moksleivius termino ,,lankstus‘‘. Aš galiu pasakyti: „Man taip patinka, kad dabar esi toks lankstus“ arba „Kartais planai keičiasi, ir mes turime būti lankstūs. Tai reiškia…".
  • Nepamirškite skirti vaikui apdovanojimą už tinkamą elgesį, susijusį su lankstumu! Svarbu pranešti vaikui, kada jo reakcija buvo pageidautina, lanksti. Planavimo etape galite aptarti, kaip ir kokį paskatinimą teiksite pakeitus įprastą rutiną.

Jei sąmoningai ir labai pamažu pakeisite įprastą rutiną ir tikslingai mokysite savo vaiką, ką reiškia būti lanksčiam, greičiausiai jums visiems bus lengviau susitvarkyti su išties netikėtais pokyčiais.

Šaltinis: https://blog.difflearn.com/2019/10/24/building-variability-into-the-routine-2/

Vertė: Paula Žitkevič

 

Klauskite

s2Member®