Seksualinės prievartos prevencija: “žmonių ratai” ir santykiai

Home / NAUJIENOS / NAUDINGI PATARIMAI TĖVAMS / Seksualinės prievartos prevencija: “žmonių ratai” ir santykiai
Seksualinės prievartos prevencija: “žmonių ratai” ir santykiai

Jau ūgtelėjusį autistišką ar kitą raidos sutrikimą turintį vaiką auginantys tėvai dažnai susiduria su baime, kaip apsaugoti savo vaiką nuo nedorų kėslų turinčių nepažįstamų žmonių. Šiame straipsnyje pateikiama pažingsnės rekomendacijos tėvams vadovaujantis metodika “Ratai ir santykiai”, skirtos seksualinės prievartos prevencijai

Mokymo priemonių paruošimas

Tam, kad vadovaujantis šia metodika išmokytumėte vaiką saugumo taisyklių, jums prireiks jūsų vaiko fotografijų, o taip pat šių žmonių fotografijų:

– Šeimos narių ir artimų šeimos draugų (pirmas ratas).

– Pažįstamų, bičiulių, bendraklasių, vaiko lankomų būrelių draugų ir t.t. (antras ratas).

– Gydytojų, mokytojų, policininkų, parduotuvės, kurioje dažnai apsipirkinėjate, pardavėjų (trečias ratas).

– Nepažįstamų (ketvirtas ratas).

Kai kuriems trečio rato žmonėms ir visiems ketvirto rato žmonėms jūs galite paimti atsitiktines nuotraukas iš interneto arba žurnalų.

Po to jums reikia paruošti didelį popieriaus arba vatmano lapą ir nupiešti jame 5 ratus. Rato centre reikia įrašyti žodį “AŠ”, ten pat priklijuoti vaiko nuotrauką. Sunumeruokite likusius ratus skaičiais nuo 1 iki 4. Papildomai vizualiai pagalbai nuspalvinkite ratus skirtingomis spalvomis pagal pavyzdį apačioje.

Mokymo pradžia

Užduotis su šiuo ratu reikės kartoti daug kartų. Ypač intensyvus mokymas turi būti pradžioje, o taip pat kiekvieną kartą, kai vaikas suklysta kalbėdamas apie “prisilietimus”.

Prieš pradedant pamoką galite pasakyti: “Pakalbėkime apie šiuos ratus. Mes pradėsime nuo raro “Aš”. Tu esi čia, nes tu svarbiausias žmogus šiuose ratuose. Aplink “AŠ” yra ratai, skirti kitiems žmonėms, esantiems tavo gyvenime. Mes pakalbėsime apie kitus žmones ir apie tavo santykius su jais ir pagalvosime apie šiuos dalykus”:

– “Kas yra kokiame rate”.

– “Kokie jausmai yra kiekviename rate”.

– “Kaip mes liečiame žmones iš skirtingų ratų”.

  1. Pirmas ratas – žalias

“Pirmas ratas skirtas tavo šeimai ir artimiems draugams. Kas yra tavo šeima? Kas tavo artimi draugai?”

“Kokius jausmus mes jaučiame šeimai ir artimiems draugams?” Meilę, pasitikėjimą, jais galima pasikliauti, mums patinka kartu leisti laiką.

“Kaip mes elgiamės su savo šeima ir artimais draugais?” Mes dalijamais su jais asmeninėmis mintimis ir jausmais. Mes jais pasitikime. Mes norime su jais būti. Mes kalbamės su jais, kai mums liūdna.

“Kaip mes prisiliečiame prie žmonių iš pirmo rato?” Spaudžiam ranką, laikomės už rankų, apkabiname, dedame ranką ant peties, bučiuojame į žandą. “Net jei tai žmonės iš pirmo rato, liesti vienas kitą galima tik abipusiu sutikimu. Tai reiškia, kad abu žmonės sutinka ir nori būti taip liečiami – abu žmonės turi pasakyti TAIP”. “Pažiūrėkime visas mūsų turimas nuotrauka,s kas iš jų priklauso pirmam ratui? Padėk juos į pirmą ratą”.

  1. Antras ratas – geltonas

“Antras ratas skirtas geriems pažįstamiems ir tos pačios grupės, kuriai priklausai tu, nariams (bendraklasiams, būrelio draugams). Kas tavo pažįstami? Kas tavo klasiokai? Su kuo tu kartu žaidi ir leidi laikai būreliuose?”

“Kokius jausmus mes jaučiame geriems pažįstamiems ir tavo grupės nariams?” Simpatiją, pasitikėjimą, mums patinka leisti laiką kartu, patinka kartu linksmintis.

“Kaip mes elgiamės su gerais pažįstamais ir tos pačios grupės nariais?” Mes su jais bendraujame draugiškai, bet mes nesame draugai. Mes nesakome jiems asmeninės informacijos. Mes nepasakojame jiems apie savo asmeninius jausmus. Mes komfortiškai jaučiamės šalia jų, bet mes su jais nesame artimi.

“Kaip mes liečiame žmones iš antrojo rato?” Spaudžiam ranką, “duodam penkis”, “duodam žaibą”. “Jei kas nors iš antro rato nenori spausti rankos, “duoti penkis” ar “žaibą”, tai nereikia to daryti. Atsimink, visi prisilietimai visada turi būti tik abiem sutinkant. Tai reiškia, kad žmonės sutinka ir nori šių prisilietimų”. “Pažiūrėkime likusias nuotraukas. Kas čia iš antrojo rato? Padėk juos ant jo”.

“Ar gali žmogus iš antrojo rato patekti į pirmą ratą?” Taip. Kai mes pažįstame kažką artimiau, mūsų jausmai gali pasikeisti, ir žmogus gali tapti artimu draugu.

  1. Trečias ratas – oranžinis

“Trečias ratas skirtas tiems, kas mums padeda dėl savo profesijos – gydytojams, mokytojams, policininkams, pardavėjams. Kas yra tavo gydytojas? Kas yra tavo mokytojas?”

“Kokius jausmus mes jaučiame mums padedančių profesijų žmonėms?” Draugiškumą, dėkingumą už jų darbą.

“Kaip mes elgiamės su padedančių profesijų žmonėmis? Mes su jais elgiamės mandagiai ir draugiškai, bet mes su jais ne draugai. Mes galime dalintis asmenine informacija su gydytoju, mokytoju ar policininku. Mes galime dalintis asmeniniais jausmais ir pojūčiais su gydytoju, mokytoju ir policininku. Mes galime jaustis komfortiškai šalia jų, bet mes su jais nesame artimi. Mes džiaugiamės, kad gydytojai, mokytojai ir policininkai gali mums padėti.

“Kaip mes liečiamės su žmonėmis iš trečio rato?” Spaudžiam ranką, mojuojam ranka. “Jei kuris nors žmogus iš trečio rato nenori tau spausti rankos, tai nereikia to daryti. Atmink, visi prisilietimai galimi tik kai abu sutinka. Tai reiškia, kad abu žmonės sutinka ir nori šito prisilietimo”. “Pažiūrėk į likusias fotografijas. Kas čia iš trečio rato? Padėk juos ant jo”.

“Ar gali žmogus iš trečio rato patekti į antrą arba pirmą ratą?” Taip Kai mes pažįstame žmones geriau, mūsų jausmai keičiasi. (Pastaba: Pavyzdžiui, jei šie yra pedagogai, kurie dirba su vaikus. Kartais galima pamatyti, kaip pedagogas lengvai apkabina vaiką ar deda ranką ant vaiko peties. Gali būti, jūs matėte, kaip vaikas bando apkabinti kurį nors savo pedagogą. Iš tiesų nėra reikalo kištis ir nutraukti tai – tokie prisilietimai tik rodo vaikui, kad jis branginamas. Žinoma, jei pedagogas apkabina vaiką per jų pirmą susitikimą – tai nepriimtina, ir mes turime įsikišti ir pasakyti, kad taip elgtis nedera. Tačiau bėgant lakui, suprantama, jei pedagogas atsiras antrame rate. Kai kurie pedagogai, kurie seniai pažįsta vaiką, pereina į pirmą ratą).

  1. Ketvirtas ratas– raudonas

“Peržiūrėkime likusias nuotraukas. Tai žmonės, kurių mes nepažįstame – tai reiškia, kad mūsų su jais nepažindino tie žmonės, kuriuos mes pažįstame, ir kuriais mes pasitikime. Mes daug kur sutinkame žmones, kurių mes nepažįstame. Kaip mes vadiname žmones, kurių mes nepažįstame? Taip, nepažįstamais. Ketvirtas ratas skirtas nepažįstamiems žmonėms”.

“Kur mes galime sutikti nepažįstamus?” Autobuse, lauke, gatvėje, parduotuvėje. “Su kai kuriais nepažįstamais komfortiška jaustis šalia, tačiau labai svarbu atsiminti – mes vis tiek neturime su jais bendrauti. Šalia kitų nepažįstamų mes galime jaustis nejaukiai, nemaloniai. Jei taip jautiesi, tau reikia kuo skubiau nuo jų nueiti kuo toliau. Ar taip kada nors vyko su tavimi? Kai tau buvo labai nejauku šalia kokio nors nepažįstamo?”

“Kaip mes elgiamės su nepažįstamais?” Mandagiai, bet atsargiai.

“Kodėl nepažįstami skiriasi nuo kitų žmonių?” Jie gali būti geri arba blogi, bet mes nežinome, kokie jie. Kai kurie nepažįstami gali pasiūlyti pavežti tave savo mašina. Negalime eiti prie jų mašinos. Kai kurie nepažįstami gali pasisiūlyti tau ką nors nupirkti. Negalima sutikti, kad jie ką nors tau pirktų”.

“Kaip mes liečiame žmones iš ketvirto rato?” Mes niekaip jų neliečiame. Jei kas nors iš tų, kuriuos tu pažįsti ir kuriais tu pasitiki, pažindina tave su nepažįstamu žmogumi, jūs galite paspausti vienas kitam ranką (bet tik jei tu to nori). Su nepažįstamais žmonėmis reikia kalbėti mandagiai, bet jei dėl jų tu jautiesi nepatogiai, būtina kuo skubiau nueiti nuo jų ir galima būti nemandagiam:.

“Padėkime likusias nuotraukas į ketvirtą ratą”.

Vaikams, patiriantiems didesnių sunkumų mokantis

Kai kuriems vaikams mokymą reikės išskaidyti žymiai mažesniais ir paprastesniais žingsneliais. Su jais reikės kartoti kiekvieną žingsnį iki tol, kol vaikas visiškai neįsisavins informacijos. Pavyzdžiui, jums, galbūt, reikės skirti atskirą laiką tam, kad apmokytumėte, kaip atskirti žmones iš skirtingų ratų. Tik po to, kai vaikas išmoks atskirti, kuris žmogus priskirtinas kuriam ratui, jūs galite pereiti prie mokymo, kokie prisilietimai galimi kiekvienam ratui. Jūs taip pat galite nuspręsti praleisti klausimą “Kaip mes elgiamės?” kiekvienam ratui. Štai vienas iš būdų supaprastinti žingsnius:

Pastaba: Jums reikės pasidaryti papildomų nuotraukų iki mokymo. Nufotografuokite, kaip žmonės iš pirmo rato laikosi už rankų, apsikabina, bučiuojasi į žandą ir deda vienas kitam rankas ant pečių. Nufotografuokite, kaip žmonės iš antro rato spaudžia vienas kitam rankas ar “duoda penkis”. Nufotografuokite, kaip žmonės iš trečio rato spaudžia ranką ar mojuoja ranka. Nenaudokite šių nuotraukų iki 3 ir 4 žingsnio iš mokymo sekos, esančios žemiau.

  1. Naudokite šeimos narių nuotraukas, kad išmokytumėte vaiką atpažinti tik šeimos narius. Paprašykite vaiko sudėti šeimos narius į pirmą ratą. Niekaip šio rato nepavadinkite ir neapibūdinkite.
  2. Sumaišykite šeimos narių nuotraukas su kitomis fotografijomis, kad patikrintumėte, ar gebės vaikas atrinkti tik šeimos narius. Paprašykite vaiko padėti šeimos narių nuotraukas į pirmą ratą.
  3. Naudokite naują rinkinį fotografijų, kad vaikas išmoktų nustatyti, kada šeimos nariai laikosi už rankų, apsikabina, bučiuoja vienas kitą į žandą ar deda rankas ant pečių. Paprašykite vaiko padėti šias fotografijas į pirmą ratą. Būtinai kalbėkite apie tas veiklos rūšis su vaiku.
  4. Sumaišykite šeimos narių nuotraukas (abiejų tipų fotografijas) su visomis kitomis fotografijomis. Patikrinkite, ar vaikas geba atrinkti tik šeimos narių nuotraukas. Paprašykite jo sudėti šias nuotraukas į pirmą ratą.
  5. Vos vaikas ima lengvai atpažinti visokias šeimos narių nuotraukas, pakartokite žingsnius 1-4 su artimų šeimos bičiulių nuotraukomis. Po to pakartokite 1-4 žingsnius likusiems trims ratams (vieno užsiėmimo metu mokykitės tiek vieno rato). Įsitikinkite, kad vaikas teisinga deda fotografijas į atitinkamą ratą. Kai pasieksite nepažįstamųjų ratą, būtinai įsitikinkite, kad vaikas suprato, kad nepažįstamų visiškai negalima liesti.

Vaikams, kurie geba skaityti

Jei jūsų vaikas geba gerai skaityti, tai jūs galite naudoti mažus užrašus vietoje fotografijų. Vienam žmogui naudokite vieną užrašą. Užrašą galima padėti į atitinkamą ratą. Žmonėms iš 1 ir 2 rato ant atskirų lapelių užrašykite konkrečių žmonių vardus. Žmonėms iš 3 rato užrašykite vardą ir/arba profesiją. Nepažįstamiesiems iš 4 rato aprašykite kokį nors žmogų (pavyzdžiui, vyras mašinoje arba moteris su šuniu kieme).

Jei vaikas moka skaityti, galima taip pat naudoti fotografijas ir užrašus vienu metu. Pagalvokite apie tai, kaip vaikui bus lengviau atsiminti tai, ko jį mokote. Jei jūs manote, kad fotografijos palengvins jam užduotį, tai naudokite jas.

Kai vaikas liečia kitus žmones

Kai vaikas ims suprasti, kad jis turi teisę sutikti arba nesutikti su svetimais prisilietimais, jūs galite naudoti “Ratus ir santykius” tam, kad parodytumėte vaikui, kad negalima liesti kitų žmonių be jų sutikimo.

Sakykime, jūs matote, kad jūsų vaikas liečia suaugusį arba kitą vaiką, kuriam nepatinka, kad jūsų vaikas jį liečia. Paaiškinkite vaikui, kad kiekvienas žmogus yra savo ratų centre. Nupieškite kitus ratus ir įdėkite į juos žmogų, kurį liečia vaikas, į centrą. Nustatykite, kuriam kito žmogaus ratui priklauso jūsų vaikas, padėkite jo nuotrauką (arba parašykite jo vardą) į šį ratą. Priminkite vaikui, kad net rate, kuriame galima liestis, kiti žmonės vis vien gali atsisakyti būti liečiamas. “Tu sprendi, kas gali tave liesti, _____ taip pat gali spręsti, kas jį lies”.

Papildoma informacija vyresniems paaugliams

“Kartais žmonės klausia, kuriame rate yra jaunuolis ar mergina, su kuriais jie susitikinėja. Jie yra rate “AŠ”, todėl kad, kada žmonės susitikinėja su mergina ar vaikinu, jie gali liesti vienas kitą taip, kaip negalima jokiame kitame rate”.

“Kokius jausmus mes galime jausti tiems, su kuriais susitikinėjame?” Simpatiją, meilę, pasitikėjimą, “drugelius pilve”, fizinį potraukį, seksualinį potraukį, norą kartu leisti laiką.

“Kaip mes elgiamės su tais, su kuriais susitikinėjame?” Mes dalinamės su jais asmeninėmis mintimis ir jausmais. Mes pasitikime jais. Mes norime su jais būti. Mes kalbamės su jais, kai mes nusiminę. Mes norime juos liesti taip, kaip mes negalime liesti žmonių iš kitų ratų.

“Kaip mes liečiame tuos, su kuriais susitikinėjame?” Sėdim arti vienas kito, laikomės už rankų, bučiuojamės, apsikabiname. “Bet atmink, kad bet kokie prisilietimai turi vykti tik abipusiu sutikimu. Tai reiškia, kad abu žmonės sutinka ir nori šio prisilietimo. Abu žmonės sako “TAIP”. Jei jūs turite jūsų vaiko merginos ar vaikino nuotrauką, tai padėkite ją į ratą “AŠ”.

Šaltinis: http://www.srcp.org/for_some_parents/developmental_disabilities/activities_to_use_with_your_child/circlesDD.html