Žetonai: viskas, ką turite žinoti (I dalis)

Home / NAUDINGI PATARIMAI TĖVAMS / Žetonai: viskas, ką turite žinoti (I dalis)
Žetonai: viskas, ką turite žinoti (I dalis)

Žetonai, naudojami teisingų reakcijų stiprinimui – vienas veiksmingiausių būdų, kuris apjungdamas visus „paskatinimus“ (Generalized Conditioned Reinforcement) padeda išmokyti vaiką greitai ir paprastai. Žetonus galima naudoti ir tiksliniai mokant pageidaujamo elgesio (prašymo vykdymo, daiktų ar veiksmų įvardijimo ir t.t.), ir stiprinant spontaniškas vaiko reakcijas (žiūrėjimą į akis, išsėdėjimą vienoje vietoje, laukimo įgūdį ir t.t.). Dar daugiau, žetonus puikiai galima naudoti diferencijuotam stiprinimui, pvz., stiprinant tai, kad nėra nepageidaujamo elgesio (Differential Reinforcement of other Behavior (DRO)) – vaikas gauna žetoną jei per nurodytą laiką nepageidaujamo elgesio neparodė. Arba stiprinant alternatyvias reakcijas (Differential Reinforcement of Alternative Behavior (DRA)) – jei vaikas padarė pageidaujamą veiksmą vietoje nepageidaujamo, pvz., sudėjo dėlionę gražiai į dėžutę, vietoje to, kad ją išmėtytų po kambarį. Kartais manoma, kad įvesti žetonų sistemą labai sunku, tačiau tiesa ta, kad teisingai dirbant, žetonų sistemos galima išmokyti net minimalią komunikaciją ar didelių mokymosi sunkumų turinčius vaikus.

Žetonų privalumai

Pirmiausia, tai universalūs „paskatinimai“, kuriuos galima naudoti nepriklausomai nuo vaiko amžiaus. Žinoma, surinktų žetonų kiekis parenkamas atsižvelgiant į vaiko amžių ir gebėjimą laukti norimo „prizo“, praktiškai bet kuris bet kokio amžiaus vaikas gali suprasti, kad reikia surinkti tam tikrą žetonų skaičių, kad gautum norimą prizą. Nuo žetonų netunkama ir negenda dantys.

Žetonus galima naudoti tiek teigiamam, tiek neigiamam paskatinimui. Tai yra, pvz., 5 žetonus surinkęs vaikas gali gauti arba mėgstamą animacinį filmuką (teigiamas paskatinimas), arba pertrauką (neigiamas paskatinimas). O pats didžiausias žetonų privalumas, kad vaikas gauna prizą tada, kai jam yra laiko. Pavyzdžiui, surinkęs 5 žetonus vaikas gali pažiūrėti animacinį filmuką, tačiau žetonus jis rinko pamokų metu. Sunkiai įgyvendinama, kad vidury pamokos už gerą elgesį vaikas galėtų pažiūrėti filmuką, tačiau atlikęs viduryje pamokos esantį uždavinį - žetoną gauti gali, o gavęs žetoną vaikas žino, kad dar keli žetonai – ir bus filmukas. Lygiai taip pat, kai norimas „prizas“ pertrauka, sunku įsivaizduoti, kaip ją galima duoti mokant vaiką pasėdėti ramiai. T.y., Vaikas pasėdi 10 sekundžių ramiai – gauna žetoną, dar 10 sekundžių – dar vienas žetonas. O jei pertrauka būtų suteikiama po kiekvienos teisingos reakcijos - 10 sekundžių – pertrauka, vaikas gali palakstyti, 10 sekundžių – pertrauka? Lygiai taip pat nebereikia „smulkinti“ valgomų skanėstų, vaikas surenka 5 žetonus – ir gauna visą saldainį, o ne penkis kartus po mažyti jo gabaliuką. Ir dar vienas, ne mažiau svarbus dalykas, bylojantis žetonų naudai – skirtingai nei kitų paskatinimų, tokių kaip šokoladas, saldainiai ar kt., vaikas gali gauti iš kitų žmonių, Jums tai sukontroliuoti itin sunku, o žetonus valdote išskirtinai tik Jūs. Todėl tikimybė, kad vaikas jais persisotins ir nenorės bendradarbiauti dėl „per menko“ atlygio praktiškai nulinė (nebent patys pridarysite klaidų juos „įkainuodami“ ar kt.)

Paruošiamasis etapas

Žetonas – teigiamas paskatinimas, kuris savo teigiamas savybes įgija tik kartu su kitais teigiamais paskatinimais. T.y., žetonas pats iš savęs paskatinimu nėra, jei surinkus konkretų jo skaičių negaunamas tikrasis paskatinimas. Todėl prieš imantis žetonų sistemos būtina išsiaiškinti vaiko motyvaciją (saldainiai, šokoladas, medus, marinuoti agurkėliai, animacinis filmukas dainelė, žaidimas, supynės ir t.t.). Kai kuriems vaikams daiktai ir veiklos greičiau bausmės, nei motyvacija, tokiems vaikams paskatinimu gali būti pertrauka ir laisvė (galėjimas pakilti nuo užduočių stalo). Jei motyvuojančių dalykų daug – geriausia juos sudėti į vieną dėžutę, kad vaikas pats galėtų pasirinkti prizą už žetonus, galimybė rinktis veikia kaip papildomas motyvatorius.

Vaikams, kurie turi gerą kalbos suvokimą, prieš pradedant užduotį galima paaiškinti, kad jei jis užduotį atliks teisingai – gaus po žetoną (arba žvaigždelę, arba varnelę, arba pliusą ir t.t.), o surinkus tam tikrą jų skaičių – gaus prizą. Ir tuomet, kai jis surinks visus žetonus (arba žvaigždeles, arba varneles, arba pliusus ir t.t.) – iš karto duoti jam žadėtą prizą. Vaikas, kuris supranta kalbą puikiai gali suprasti, ką jam siūlote, o ilgainiui ir savo kailiu patirti šių žetonų (žvaigždelių,...) vertę. T.y., galima praleisti pirminį etapą, per kurį vaikas mokosi, kad reikia surinkti visus žetonus, kad gautum prizą. Labai svarbu, kad pradžioje, kol įpras prie sistemos, vaikas gautų prizą vos po poros, o gal net vieno žetono. T.y., atlieką užduotį – gauna žetoną – žetoną iš karto gali iškeisti į prizą. Kol vaikas supras, žetonų naudą. Tuomet reikiamą skaičių didinti iki 2,3 ir t.t., bet ne daugiau 10.

Vaikui, kuris turi problemų su kalbos suvokimu ir pats nekalba, žetonų sistema suprantama gali būti ne iš karto, jis gali neiškart į ją sureaguoti. Todėl pirmuoju darbu turi būti tokius vaikus išmokyti pačios taisyklės – visi žetonai – prizas. Tam paimkite tuščią žetonų lentelę ir nieko nereikalaudami iš vaiko, išskyrus, kad jis ramiai sėdėtų ir žiūrėtų, ką jūs darote, - imkite klijuoti žetonus ant lentelės vieną po kito. Klijuoti reikia lėtai (ne greičiau kaip vienas žetonas per sekundę), kad vaikas galėtų akimis pasekti kiekvieną žetoną. Kai tik visi žetonai suklijuoti – iškart, kaip galima greičiau išsitraukite prizų dėžutę ir pasakykite vaikui rodydami į žetonus: „Žiūrėk, visus žetonus surinkai - prizas!”- ir ištieskite jam prizų dėžutę. Tik tuomet, kai pamatysite, kad vaikas su susidomėjimu stebi, kaip ant lentelės atsiranda žetonai, ir kad jiems atsiradus akimis ima ieškoti prizo – tai kaip tik tas momentas, nuo kurio galima imtis naudoti žetonus mokymams. Labai svarbu, kad pradžioje, kol įpras prie sistemos, kad gautų prizą vaikui pakaktų vos poros, o gal net vieno žetono. T.y., atlieką užduotį – gauna žetoną – terapeutas nedelsiant ištiesia ranką, parodydamas, kad vaikas tą žetoną atiduotų – vaikas įdeda žetoną ir iš karto gauna prizą. Kol vaikas supras, žetonų naudą (kai pats savarankiškai gavęs žetoną jį ties terapeutui iškeisti) Tuomet reikiamą skaičių didinti iki 2,3 ir t.t., bet ne daugiau 10. Labai svarbu paminėti, kad žetonai dar naudingi ir tuo, kad moko vaiką palaukti norimo prizo (kol bus surinktas reikiamas kiekis žetonų).

Tęsinys vėliau

Klauskite

s2Member®