Dažniausiai, kai autistiškas vaikas yra aktyviame, griaunamajame probleminio elgesio etape, tokiame kaip isterija ar agresija, pagrindinį dėmesį reikia skirti vaiko saugumui, aplinkinių saugumui, o taip pat turto išsaugojimui. Svarbu atsiminti, kad kai vaikas yra panašaus sprogimo būsenoje, jis nepajėgus mąstyti, jo neįmanoma nukreipti ar čia pat išmokyti alternatyvaus priimtino elgesio. Tačiau, toks įsiaudrinimo lygis neatsiranda iš niekur. Jūs galite išmokti įgūdžių, kurie padės numatyti ir nukreipti panašią situaciją.
Sudarykite planą.
Pasiruošimas ir strategijos, kaip susidoroti su panašiomis situacijomis, sukūrimas, padedant patyrusiam specialistui, ypač svarbūs vaikui, jo šeimai ir mokytojams, kurie su juo dirba. Į gerai apgalvotą planą turėtų įeiti:
– Aiškus apibrėžimas prielaidų, trigerių ir požymių, kad krizinė situacija gali kilti.
– Instrumentai ir strategijos kaip pasirūpinti vaiko ir aplinkinių saugumu bet kurioje aplinkoje (mokykloje, namuose, viešoje vietoje).
– Procedūros ir įsikišimo žingsniai kad krizinė situacija būtų kuo mažiau eskaluojama, jos turi apimti kiekvieną įsiaudrinimo lygio etapą.
– Sąrašas dalykų, kuriuos būtina padaryti, ir kurių daryti NEGALIMA, priklausomai nuo vaiko individualių poreikių, jo baimių ir savybių.
– Mokytojų ir kito personalo apmokymas ir praktika.
– Duomenų rinkimas ir nuolatinis plano įgyvendinimo efektyvumo stebėjimas.Mokytojai ir šeimos, kuriems tenka patirti jų vaiko elgesio krizinę situaciją, pirmiausia pabrėžia būtinybę pasirūpinti paties vaiko saugumu. Krizė ne pats tinkamiausias laikas tam, kad jį mokytume, pateiktume klausimus ar reikalavimus ar formuotume jo elgesį.
Išsiaiškinkite ir išmokite būdus, kaip neutralizuoti situacijos stiprėjimą:
1. Būkite atidūs trigeriams (faktoriams, kurie sukelia probleminį elgesį) ir elgesį signalizuojantiems ženklams.
2. Pasistenkite sumažinti stresą, patraukę dėmesį blaškančius elementus, nuvesdami vaiką į mažiau stresinę vietą arba nukreipdami ir sudomindami jį raminančia tylia veikla ar daiktu.
3. Išsaugokite ramybę, nes vaiko elgesys, greičiausiai, sukels emocijas ir Jums.
4. Būkite sukalbami ir kantrūs.
5. Suteikite vaikui erdvės.
6. Pasirūpinkite duoti aiškias instrukcijas paprastai ir suprantamai.
7. Paskatinkite bet kokius vaiko bandymus nusiraminti ir susivaldyti ir naudokite tkias strategijas kaip gilus kvėpavimas ir t.t.
8. Aptarkite situaciją ir paaiškinkite/ išmokykite vaiką alternatyvios, priimtinos jo reakcijos, vos jis nurims.Krizinės situacijos įkarštyje:
– likite kiek įmanoma ramesni;
– įvertinkite situacijos rimtumą;
– laikykitės specialisto paruošto antikrizinio plano ir sukoncentruokite dėmesį į vaiko saugumą.Krizės suvaldymas namie.
Specialisto paruošto antikrizinio plano sudarymas vienas svarbiausių dalykų autistiško vaiko šeimai. Kai kurios šeimos turi nuolat atnaujinamus elgesio protokolus ir nuorodas, kaip elgtis krizinėse situacijose. Taip pat pažingsnius nurodymus kaip pasirūpinti vaiko ir aplinkinių bei turto saugumu per agresijos ar saviagresijos epizodus. Taip pat egzistuoja įvairios metodikos, kaip įrengti namus kad būtų pasirūpinta papildomu saugumu.
Krizės suvaldymas mokykloje.
Mokykloje, kurioje mokosi probleminio elgesio turintis autistiškas vaikas, turi būti realizuojamas elgesio analitiko mokymo planas. Tėvai turi amseniškai patvirtinti, kad sutinka su šiuo planu, sutinka su jame numatytais tikslais. Jei tėvams reikia papildomos informacijos ar mokymų – būtina to paprašyti ir būti atkakliems.
Šaltinis: http://www.autismspeaks.org/family-services/tool-kits/challenging-behaviors