Kiekvieną mamą ar tėtį kamuoja klausimas, kuo užimti mažąjį, kad jis ne tik smagiai leistų laiką, bet ir ugdytųsi. Ypatingai ši dilema neduoda ramybės tėvams, auginatiems vaikus, turinčius raidos sutrikimų. Kiekviena minutė atrodo brangi, kiekvieną norisi išnaudoti, tačiau tuo pačiu taip svarbu, kad mažasis ne tik mokytųsi, bet ir galėtų pasidžiaugti vaikyste. O kas sakė, kad šie du norai nesuderinami? Siūlome susipažinti su naudingais ir kartu smagiais užsiėmimais darželinio amžiaus vaikučiams. Teprasideda linksmybės!
Užsiėmimai darželinukams bei ikimokyklinukams
Ikimokykliniais metais daugelis raidos sutrikimų turinčių vaikų patiria pirmuosius ilgus ir ne visuomet malonius susitikimus su bendraamžiais. Vieniems jiems tai gali būti labai sunku. Be to, ir besikeičianti aplinka bei rutina gali būti labai didelis iššūkis vaikui. Taip, paprastai raidos sutrikimų turintys vaikai ikimokykliniame amžiuje jau dirba pagal vieną tėvų parinktą tikslingą terapiją, tokią kaip Taikomoji elgesio terapija (ABA) ar „floortime“, ar kitą terapiją.
Grupiniai užsiėmimai raidos sutrikimų turinčiam ikimokyklinukui gali padėti mokytis reikšti savo jausmus, prisitaikyti prie sensorinių sunkumų ir bendrauti su kitais vaikais. Užsiėmimai autizmo spektro sutrikimų turintiems darželinukams gali būti skirti lavinti tuos įgūdžius, kurių vaikui reikės išėjus į mokyklą.
Ikimokykliniai metai – tai auksinis metas darbui su autizmo spektro sutrikimą turinčiais vaikais. Ankstyvosios vaikystės metais vaikai auga ir vystosi neįtikėtinu greičiu ir tai idealus metas padėti savo vaikui išmokti bendrauti su kitais, valdyti savo pojūčius, pagerinti bendravimą ir treniruoti daugelį kitų įgūdžių. Nesvarbu, ar esate autizmo spektro sutrikimų turinčio vaiko tėvas ar specialiųjų poreikių turinčių vaikų mokytojas, šie užsiėmimai gali jums padėti.
Galite naudotis pamokų autizmą turintiems vaikams planais arba remdamiesi keletu esminių temų susidaryti savo pačių pamokas. Šie užsiėmimai puikiai tinka ikimokyklinukų užsiėmimams darželyje arba namuose.
Beje, nereikia bijoti, kad pradžioje vaikas žais nelabai noriai, o patys žaidimai primins daugiau imitacijos užduotį nei laisvą žaidimą. Iš tiesų, raidos sutrikimų turintys vaikai dažnai nemoka “greitai orientuotis” besikeičiančiame žaidime, nejaučia malonumo, kurį žaidimas teikia įprastos raidos vaikams. Viena vertus, taip yra todėl, kad jiems sunku savarankiškai perprasti žaidimo taisykles, ar išmokti jas spontaniškai imituojant kitus vaikus, kita vertus, kadangi žaisti jiems savarankiškai sunku – jie nėra sėkmingi. O kai vaikas nesijaučia sėkmingas – užsiėmimas jam negali teikti malonumo. Tad kai vaikas iš pradžių atrodytų “mechaniškai” išmoks maitinti, prausti, šukuoti lėlę, kai šiuose veiksmuose jis bus sėkmingas, kai mokės juos atlikti savarankiškai, greitai ir laisvai – nė nepastebėsite, kaip jis netikėtai labai pamėgs žaisti su lėle, netgi pradės be išankstinio apmokymo lėlę vesti į kirpyklą ar “vežti pasivaikščioti” (Abos centras pastaba).
Pamėgdžiojimo (imitaciniai) žaidimai
Vėluojantys, neįprasti imitaciniai įgūdžiai arba jų nebuvimas ypač būdingas autizmo spektrą turintiems vaikams, kaip rodo McMaster universitete atikto tyrimo duomenys. Šių įgūdžių stiprinimas per žaidimą gali praplėsti vaiko galimybes bendrauti su kitais. Imitacija – vienas svarbiausių įgūdžių, būtinų daugeliui kitų, įskaitant bendravimą ir žaidimą su bendraamžiais, mokymąsi kalbėti, akademinius įgūdžius ir kt. Konkrečiai galite išbandyti kuriuos nors iš šių smagių žaidimų, kurie mokomi pirmiausia naudojant imitaciją (“daryk taip”), o vėliau prieinant iki visiškai savarankiškos vaiko reakcijos – savarankiško žaidimo:
- Apsimeskite dinozaurais, riaumojančiais vienas ant kito ir ieškančiais maisto.
- Pasinaudokite lėlių nameliu ir vaidinkite, kad lėlės atlieka įprastus savo dienos darbus.
- Iš kaladėlių pasistatykite pastatų ir mašinėlėmis važinėkitės po savo pastatytą „miestą“.
- Susikonstruokite traukinio bėgius ir susigalvokite scenarijų, kuriame traukinys turi paimti ir išlaipinti keleivius, pakrauti bei iškrauti krovinius.
- Pasidarykite gyvūnų ligoninę minkštiems žaislams ir padėkite juos pagydyti, kai suserga.
- Žaiskite virtuvę su žaisliniu maistu, gaminkite ir patiekite patiekalus.
- Žaiskite mokyklą, vienas žmogus vaidina mokytoją, o visi kiti – mokinius.
Vaidybinius žaidimus galite pasirinkti taip, kad jie geriausiai atitiktų vaiko pomėgius, tai padės patraukti jo dėmesį. Dalyvius (vaiką, o vėliau kartu su juo žaidžiančius bendraamžius) galite apdovanoti lipdukais, saldainiais, smulkiais žaisliukais ar kitais nedideliais malonumais.
Tyrinėjimas savo juslėmis
Pojūčių (arba sensoriniai – Abos centras past.) sutrikimai paveikia didžiąją dalį autizmo spektro sutrikimą turinčių vaikų (pagal tyrimą, kuris buvo paskelbtas žurnale Autism). Garsai, proprioreceptorinis pojūtis (padeda mums suvokti savo kūno ir atskirų dalių dinaminę bei statinę padėtį – Abos centras past.), lytėjimas, vizualinė informacija, skoniai ir kiti pojūčiai gali būti pernelyg stiprūs, arba vaikai gali siekti dar stipresnės stimuliacijos. Toks jutiminės integracijos sutrikimas laikui bėgant keisis, tačiau švelnus vaiko supažindinimas su įvairiais jutiminiais stimulais ikimokykliniais metais gali kiek sumažinti šią problemą.
Išbandykite tokius jutiminius žaidimus:
- Didelį maisto produktų laikymo indą pripildykite pupų ir paslėpkite jose smulkių žaislų. Leiskite vaikams žaisti sukišus į pupas rankas.
- Ant stalo paviršiaus paskleiskite skutimosi putų ir leiskite vaikams jas ištepti.
- Pasidarykite vandens vonią, kurioje vaikai galėtų pilstyti vandenį į skirtingus indelius.
- Sustatykite būgnų (puodų, dubenų – Abos centras past.), kad vaikai galėtų bandyti mušti skirtingu tempu ir garsumu.
- Eksperimentuokite su skirtingu maistu, įvairiausiais skoniais ir tekstūromis.
- Į nedidelius indelius (pvz., kinderio kiaušinio geltoną plastmasinę talpą) įdėkite įvairių kvapų maisto produktų: duonos, apelsino žievelės, mėtų, cinamono ir pan. – pasidarykite šių kvapų mozaiką ant lapo ir leiskite vaikui pauosčius atspėti, ką jis užuodė (Abos centras past.)
- Į nedideles lėkštutes sudėkite po truputį skirtingo skonio produktų: druskos, pipirų, citrinos, šokolado ir mokykitės/žaiskite skonius: kartu, saldu, sūru, rūgštu ir t.t. (Abos centras past.)
- Besisukančia kėde sukite vaiką aplinkui.
- Įsigykite nedidelį trampliną smagiam šokinėjimui.
- Pasigaminkite įvairių tunelių ir kliūčių ruožų iš kėdžių, stalų ir kt. (Abos centras past.)
- Pažaiskite šėšėlių teatrą sukūrę jį “namuke” po stalu (iš anksto uždengus stalą paklodėmis) (Abos centras past.)
Atminkite, kai kuriems vaikams tam tikra sensorinė patirtis gali būti per stipri. Jeigu vaikas atrodo ypač sunerimęs, nespauskite. Dažnai, dirbant su ergoterapeutu specialistu, galima padėti vaikui įveikti šiuos sunkumus.
Žaiskite paeiliui
Sulaukti savo eilės – labai svarbus įgūdis ikimokyklinuko socialinei raidai, be to, tai atlieka labai svarbų vaidmenį verbalinei kalbai. Sulaukti eilės tikras iššūkis bet kuriam ikimokyklinukui, tačiau turinčiam autizmo spektro sutrikimą – ypač didelis. Formalizuojant elgesį ir darant tai smagiai, eilės išlaukimas gali tapti natūralia vaiko gyvenimo dalimi. Išmėginkite šias idėjas:
- Vaikui žaidžiant su žaislu, prieikite ir paprašykite eilės sau pažaisti. Nelaukite, kol vaikas pasakys „gerai“. Paprasčiausiai imkite žaislą, pažaiskite ir grąžinkite jį. (Nepamirškite padėkoti (atsidėkoti) už tai, kad vaikas leido tai padaryti. Veikti reikia labai greitai, paimti tik sekundei, po to dviem, po to trim., t.y., laukimo laiką reikia didinti labai labai palengva, – Abos centras past.). Kai vaikas supras, jog žaislas grąžinamas, jam bus ne taip sunku jį duoti.
- Pažaiskte nesudėtingą stalo žaidimą (su kauliuko ridenimu) ir kiekvieną kartą vaiką (vėliau ir jo bendraamžius, žaidžiančius kartu, – Abos centras past.) apdovanokite už tai, kad sulaukė savo eilės (palaipsniui apdovanojimus duokite ne kiekvieną kartą, vaikai turi nežinoti, kada bus apdovanoti už gražų žaidimą. Šalia apdovanojimo būtinas socialinis paskatinimas – šypsena, pagyra, – Abos centras past.).
- Atneškite naują, labai įdomų žaislą (ypač tiks šviečiantis ir grojantis). Kelias minutes juo žaiskite pats, tada pasiūlykite vaikui, sakydamas „dabar tavo eilė“. Įtraukite ir kitus vaikus, siųsdami žaislą per grupę.
- Jeigu vaikas kalba, susėdę į ratą paeiliui dalinkitės žaislu ar pasakokite ką nors sulaukdami savo eilės.
Dalinkitės patirtimi
„Bendro dėmesio“, arba gebėjimo savo patirtimi dalintis su kitais trūkumas – labai dažnas autizmą turinčių vaikų sutrikimas, tačiau būtinas įgūdis ateičiai, kaip teigiama straipsnyje, išspausdintame žurnale Philosophical Transactions of the Royal Society of Biological Sciences. Laimei, esama daugybė smagių būdų treniruoti dalijimąsi patirtimi bei dėmesiu:
- Grupėje suorganizuokite žaidimą „papasakok ir parodyk“, kuriame vaikai iš namų gali atsinešti kokius nors daiktus arba papasakoti apie tai, ką jiems teko patirti. Kam nors pasidalijus patirtimi, tuojau pat klauskite autizmo sutrikimą turinčio vaiko, ką jis pamatė ir išgirdo.
- Vaikui žaidžiant su žaislu, paimkite žaislą ir atkreipkite dėmesį į tam tikrą konkretų žaislo aspektą (pavyzdžiui, į pliušinio meškiuko ausis). Tada grąžinkite žaislą.
- Žaiskite panašius žaidimus į „Šilta/šalta“: vienas žaidėjas sugalvoja objektą, o kitas, užduodamas klausimus ir gaudamas atsakymus „Taip/Ne“ arba „Šilta/Šalta“ turi atspėti, koks tai daiktas. Gali būti pateikiamos užuominos apie spėjamo daikto spalvą, skonį, leidžiamus garsus ar kitas savybes. Rekomenduojama, kad daiktas būtų akivaizdžiai matomas aplinkoje.
- Surinkite įvairių instrumentų ar triukšmą keliančių daiktų. Vienu jų sukelkite garsą ir klauskite vaiko: „Ar tu girdėjai tą patį, ką girdėjau aš?“ Papasakokite, ką girdėjote jūs.
- Paprašykite vaiko parodyti, ką jis daro ar piešia. Ypatingai apdovanokite parodžius. Vėliau paprašykite, kad kitas suaugęs paprašytų vaiko ką nors jums parodyti, ir apdovanokite tai padariusį vaiką.
Skatinkite imituoti
Imitavimas – didžiulė vaiko raidos dalis, o (pasak Vašingtono universitete atlikto tyrimo) autizmą turintiems vaikams tai gali sektis labai sunkiai. Skatindami pamėgdžiojimą, išbandykite šiuos smagius užsiėmimus:
- Žaiskite žaidimą, kuriame vaidinate tai vieną, tai kitą gyvūną. Vaikai turi pamėgdžioti jūsų (gyvūno) elgesį ir leidžiamus garsus.
- Pamėgdžiokite tai, ką daro vaikas. Tęskite tol, kol vaikas atkreips į tai dėmesį.
- Suskirstykite vaikus poromis ir liepkite apsimesti, kad yra vienas kito veidrodis. Vienam vaikui pajudėjus, kitas turi pajudėti taip pat.
- Žaiskite žaidimą, kurio metu vaikas turi atkartoti juokingus jūsų kūno judesius ir leidžiamus garsus. Už kiekvieną pamėgdžiojimą apdovanokite.
Daugeliui autizmo spektro sutrikimą turinčių vaikų ikimokykliniai metai yra puikus metas bendrauti su bendraamžiais ir ugdytis socialinius, bendravimo įgūdžius, kurie bus reikalingi mokykloje. Lai šie užsiėmimai būna smagūs ir juose vaikas dažnai sulaukia atlyginimo, kad norėtų toliau dalyvauti. Su laiku apdovanojimo galite atsisakyti, arba galite reikalauti vis sudėtingesnio elgesio apdovanojimui gauti.
I dalis: http://www.aboscentras.lt/kuo-uzimti-autizmo-spektro-sutrikimu-turinti-vaika-i-dalis/
III dalis: http://www.aboscentras.lt/kuo-uzimti-autizmo-spektro-sutrikimu-turinti-vaika-iii-dalis/
IV dalis: http://www.aboscentras.lt/kuo-uzimti-autizmo-spektro-sutrikimu-turinti-vaika-iv-dalis/
Šaltinis: http://autism.lovetoknow.com/Activities_for_Autistic_Children
Už vertimą dėkingi Julijai Davidonienei
One thought on “Kuo užimti autizmo spektro sutrikimų turintį vaiką? (II dalis)”
Comments are closed.