Isterijų profilaktika: kaip pergudrauti žmogaus, turinčio autizmo spektro sutrikimą, sprogimą

Home / NAUDINGI PATARIMAI TĖVAMS / Isterijų profilaktika: kaip pergudrauti žmogaus, turinčio autizmo spektro sutrikimą, sprogimą
Isterijų profilaktika: kaip pergudrauti žmogaus, turinčio autizmo spektro sutrikimą, sprogimą

Autizmo spektro sutrikimą (ASS) turintys žmonės isterijas patiria gana dažnai. Ne ką retesnis ir tėvų ar pedagogų klausimas: “Ką man daryti, jei vaikui isterija?”. Suaugusi ASS turinti moteris šiame straipsnyje dalijasi patirtimi, kaip pagerinti ASS žmonių savireguliaciją ir užkirsti kelią isterijoms.

Kai isterija jau prasidėjo, geriausia reakcija – pasirūpinti visų dalyvaujančiųjų saugumu. Svarbu žinoti, kad sprogimas nebuvo planuotas, kad jį labai dažnai provokuoja užslėpti ir netikėti faktoriai. Kai toks elgesys jau prasidėjo, tai skaudu visiems dalyvaujantiems, pirmiausia, vaikui.

Sprogimo stadijos

Kas gi yra sprogimas? Mano knygoje “Kaip pergudrauti sprogimą: vizualinė pagalbos sistema ir intervencija autizmo spektro sutrikimą turintiems žmonėms” (Outsmarting Explosive Behavior: A Visual System of Support and Intervention for Individuals with Autism Spectrum Disorders, Endow, 2009) sprogimas aprašomas kaip elgesys, turintis keturias aiškiai apibrėžtas stadijas, po kurių seka lygiai taip pat vienareikšmis atsigavimas. Be to, iškart prieš sprogimą suveikia fiziologinis mechanizmas bėgti/kovoti.

Vadovaujantis šiuo modeliu, keturios sprogimo stadijos yra vienodos bet kokiai sprogimo patirčiai, jas galima aprašyti kaip traukinį su keturiais vagonais, kurie vadinasi: Pradžia, Garo kaupimas, Nebegrįžimo taškas ir Sprogimas. Pagrindinė idėja tame, kad neleistume naujam vagonui prisijungti prie ankstesnio, nes jei tai įvyks, traukinys nuvažiuos nuo bėgių ir bus sprogimas.

Jei pradėtume nuo galo, tai Sprogimas – tai stadija, kai elgesys, susijęs su isterija, tampa akivaizdus. Tiesiogiai prieš tai eina stadija Nebegrįžimo taškas, kurios pavadinimą reikia suprasti pažodžiui – užkirsti kelią isterijai jau neįmanoma, nes šioje stadijoje paleidžiamas mechanizmas bėgti/kovoti. Šioje stadijoje galima pamatyti išsiplėtusius vyzdžius, padažnėjusį kvėpavimą ir širdies plakimą. Fiziologiškai organizmas ima elgtis taip, lyg mūsų gyvybė būtų pavojuje, ir jis ima atitinkamai reaguoti: žmogus kovoja už savo gyvybę. Kai tik pastebite vaiko elgesį, kuris atitinka Nebegrįžimo tašką, žinote, kad greitai paseks sprogimas, ir vienintelis, ką jūs galite padaryti – kaip galima greičiau sukurti ir palaikyti saugią aplinką.

Paveikti sprogimą galima tik iki tol, kai jis įvyko. Pradžios stadijoje jau pastebimi lengvi šio elgesio požymiai. Garo kaupimo stadijoje šie požymiai tampa vis akivaizdesni. Ir nors jūs galite sėkmingai šiose stadijose įsikišti, pati efektyviausia strategija – proaktyvi sprogimo profilaktika dar iki pirmųjų stadijų.

Profilaktikos strategijos dar iki prasidedant isterijai

Pirmos stadijos atsiradimo profilaktikai dažniausiai labiausiai efektyvus trijų individualių palaikymo metodų mišinys. Šie trys esminiai palaikymo metodai įtraukia: sensorinės dietos proaktyvus taikymas siekiant optimalios sensorinės reguliacijos, vizualinė pagalba ir pernelyg stiprių emocijų valdymas (Endow, 2010).

ASS žmonės paprastai turi sensorines sistemas, kurios negeba automatiškai reguliuotis, vietoje to jie turi išmokti sąmoningos savireguliacijos. Dažniausiai tai galima pasiekti įvedus tam tikrą sensorinę dietą. Sensorinė dieta ASS žmogui – tai tas pats, kas insulinas diabetu sergančiajam. Lengva suprasti, kad diabetu sergančio žmogaus kasa negeba efektyviai reguliuoti insulino lygio. Mes galime pamatuoti cukraus kraujuje kiekį, sužinoti, kokia dabartinė būklė, ir tokiu būdu nustatyti, kiek insulino žmogui reikia.

Sensorinė dieta

Gaila, bet medicinoje kol kas neįmanoma paimti kraujo mėginio, kad būtų galima nustatyti sensorinį išsireguliavimą. Tačiau, mes galime maždaug nustatyti, kur kyla problemos, ir įvesti sensorinę dietą išsireguliavimo profilaktikai. Taip pat kaip insulinas užkerta kelią sunkioms pasekmėms diabetu sergančiajam, sensorinė dieta užkerta kelią sunkioms ASS žmogaus problemoms.

Kaip suaugęs ASS žmogus, aš kiekvieną dieną skiriu laiko užduotims, susijusioms su sensorine integracija, jos leidžia man gerai funkcionuoti kasdieniame gyvenime. Reguliari ir aktyviai taikoma sensorinė dieta leidžia iš anksto užkirsti kelią sprogimo Pradžios stadijai (Brack, 2004).

Vizuali pagalba

Kitas kritiškai svarbus ASS žmogaus palaikymo faktorius, kurį reikia naudoti iš anksto – vizualinė pagalba. Kaip autistė, aš galiu jums pasakyti, kad sena patarlė “Vaizdas pasako daugiau nei tūkstančiai žodžių”, tai tikra tiesa. Nors kiekvieno ASS žmogaus patirtis unikali, daugumai mūsų žodinės ir rašytinės informacijos suvokimas nėra lyg “įgimtos kalbos”.

Aš galiu visiškai nesuprasti žodinės kalbos sakinių prasmės, jei aš esu streso būsenoje, mano sensorinė sistema nesureguliuota, arba aš jaučiu pernelyg stiprias emocijas. Vizualinė pagalba – tai viskas, kas rodoma vaizdžiai, vietoje to, kad būtų kalbama. Daugeliui ASS žmonių efektyvios taip vadinamos vizualinės dienotvarkės.

Vizualus pradžios ir pabaigos įvykių pademonstravimas vizualinėje darbotvarkėje palengvina perėjimus nuo vienos veiklos prie kitos, ir, tuo pačiu, užkerta kelią isterijai. Tam, kad būtų efektyvi, vizualinė pagalba turi būti naudojama sistematiškai ir proaktyviai, nereikia suteikti vizualinės pagalbos, tik kai probleminis elgesys jau prasidėjo.

Savo emocijų valdymas

Trečia sritis, kur daugeliui ASS žmonių reikia palaikymo – gebėjimas valdyti savo emocijas. Labai dažnai jaučiamos emocijos pernelyg stiprios, kad tai būtų galima daryti paprastai. Štai pavyzdys iš mano gyvenimo: kai parduotuvėje aš nerandu konkretaus produkto, aš jaučiu automatinę reakciją, primenančią tą siaubą, kurį aš pajutau, sužinojusi apie rugsėjo vienuoliktosios teroro išpuolį. Protu aš suvokiu, kad šių dviejų situacijų net negalima lyginti, tačiau tuo pačiu metu ši automatinė reakcija egzistuoja, ir man reikia sąmoningai atidirbti šiuos nesąmoningus jausmus iki kažko pakenčiamo šioje situacijoje. Gebėjimas valdyti emocijas – tai įgūdis, kuris neateina savaime, jo reikia mokyti ilgą laiką naudojant sistemines instrukcijas ir vizualinę pagalbą, pavyzdžiui “Neįtikėtina penkiabalė skalė” (Buron & Curtis, 2004).

Geros naujienos tame, kad sprogimą galima paveikti. Kai taikomas proaktyvus palaikymas galima pergudrauti sprogimą, kad ASS žmonės galėtų gyventi sąmoningą ir pilnakraujį gyvenimą.

Nuorodos

Brack, J.C. (2004). Learn to Move, Move to Learn! Sensorimotor Early Childhood Activity Themes. Shawnee Mission, KS: Autism Asperger Publishing Company.

Buron, K.D., & Curtis, M. (2004). The Incredible 5-Point Scale. Shawnee Mission, KS: Autism Asperger Publishing Company.

Endow, J. (2009). Outsmarting Explosive Behavior: A Visual System of Support and Intervention for Individuals with Autism Spectrum Disorders. Shawnee Mission, KS: Autism Asperger Publishing Company.

Endow, J. (2010). Practical Strategies for Stabilizing Students With Classic Autism: Getting to Go. Shawnee Mission, KS: Autism Asperger Publishing Company.

Šaltinis: goo.gl/folvKY

Klauskite

s2Member®