Mokome autistišką vaiką kalbėti telefonu

Home / NAUJIENOS / Mokome autistišką vaiką kalbėti telefonu
Mokome autistišką vaiką kalbėti telefonu

Sertifikuoti elgesio analitikai MEd, BCBA Chante Stoeckley ir PhD, BCBA-D David Celiberti dalijasi patirtimi, kaip išmokyti autistišką vaiką kalbėti su artimaisiais telefonu.

Mano duktė daugiau neina į mokyklą dėl koronaviruso, mes nuolat esame namuose. Man norėtųsi, kad šiuo neramiu laiku ji ir toliau bendrautų su močiute ir seneliu bei kitais šeimos nariais, bet jai sunku kalbėti telefonu. Senelis su močiute labai džiaugtųsi galėdami su ja pakalbėti. Gal galėtumėte patarti, kaip išmokyti vaiką palaikyti pokalbį telefonu?

 

Taip, nepaisant to, kad mūsų fiziniai socialiniai kontaktai apriboti, labai svarbu palaikyti socialinius santykius, tačiau tai yra gana sudėtinga. Tačiau jei jūs savo vaiką mokysite kalbėjimo telefonu įgūdžio, jūs galėsite pagerinti jos socialinius ir kalbinius įgūdžius, kurie yra labai svarbūs, o taip pat sutvirtinsite jos santykius su seneliais ir kitais giminaičiais. Kadangi mes nežinome jūsų dukters, mes negalime pasiūlyti konkrečių rekomendacijų, todėl mes išvardysime pavyzdinius įgūdžius, kurių galima ją mokyti, ir skirtingus metodus, kuriuos galėsite naudoti mokymui. Galiausiai, mes pasiūlysime pavyzdžius, kaip jūs galite apjungti visus atskirus įgūdžius į vieną.

Dauguma socialinių ir ekspresyviosios kalbos įgūdžių naudojama kalbant telefonu. Jūsų sužinosite, su kokiais jūsų dukters įgūdžiais reikės padirbėti papildomai, jei pastebėsite, kaip ji kalba telefonu šiuo metu. Jūs taip pat galite susisiekti su jos pedagogais, logopedu arba elgesio analitiku, kad išgirstumėte jų pasiūlymus.

Pradėti mokymą reikėtų nuo tų įgūdžių, kuriuos jūsų duktė jau turi, tačiau kurie jai sunkiai sekasi, ir kurių ji nenaudoja stabiliai. Nereikėtų pradėti nuo visiškai naujų įgūdžių ir sunkių jai užduočių. Tai padės užtikrinti greitą progresą ir padarys pokalbius telefonu malonesnius jai.

Žemiau pateikiamas pavyzdinis įgūdžių, būtinų pokalbio telefonu palaikymui, sąrašas. Kai kurie įgūdžiai susiję su telefonu kaip tokiu. Kiti – tai bendri dialogo įgūdžiai, kuriuos galima praktikuoti telefonu. Šie pavyzdžiai tinka skirtingo amžiaus ir skirtingų įgūdžių vaikams.

 

Specifiniai įgūdžiai, susiję su telefonu

 

Įgūdis: paskambinti telefonu

– Surinkti telefono numerį (gebėjimas rinkti skaičių rinkinį pagal pavyzdį).

– Rasti reikiamą vardą telefonų knygoje ir paspausti jį.

– Rasti reikiamą fotografiją telefono kontaktuose ir paspausti ją.

– Padėti ragelį, jei niekas neatsako.

 

Įgūdis: pradėti pokalbį telefonu

– Pasakyti “Klausau”; “labas” arba kitaip pasisveikinti naudojant balsą ar savo naudojamą alternatyvią komunikacijos sistemą (jei vaikas nekalba, o naudoja gestus – naudokite videoskambučius).

– Išmokti seką frazių pokalbio pradžiai: prisistatyti; paprašyti pakviesti reikiamą pašnekovą; paklausti, ar pašnekovas šiuo metu gali kalbėti; paklausti, kaip pašnekovo reikalai (kaip jam sekasi).

 

Įgūdis: atsiliepti į skambutį

– Pakelti ragelį, kai telefonas skamba.

– Atsakyti į pašnekovo klausimus (Pavyzdžiui: “Ar tai Ugnė?”)

– Duoti telefoną reikiamam žmogui.

 

Įgūdis: apsikeitimas žinutėmis

– Parašyti žinutę telefone.

– Perskaityti pranešimą, prieiti prie tėvų ir perpasakoti jį.

– Palikti žinutę autoatsakiklyje.

 

Įgūdis: paskambinti turint konkretų tikslą

– Užsakyti maistą telefonu.

– Paprašyti informacijos telefonu (pavyzdžiui, “Kada jūs užsidarote?”, “Ar jūs turite lego duplo?”).

 

Įgūdis: pabaigti telefoninį pokalbį

– Pasakyti “Viso gero”

– Paaiškinti, kodėl jums reikia baigti pokalbį (pavyzdžiui, “Mama kviečia mane vakarieniauti”).

– Atsakyti į prieraišumo išraišką (pavyzdžiui, “Aš taip pat ilgiuosi” arba “Aš taip pat tave myliu”).

– Padėti ragelį/pabaigti skambutį.

 

Saugumo įgūdžiai

– Ką daryti su telefoniniu pokalbiu, jei šalia nėra artimųjų (tokiu atveju ji negali kelti ragelio, atsakyti, išskyrus, jei skambina pažįstamas žmogus, arba atsakyti tik į tėvų skambutį)?

– Skambinti šeimos nariams iš anksto sutartu laiku.

– Paskambinti į pagalbos tarnybas.

– Kaip atsakyti į pavojingus ir netinkamus klausimus (pavyzdžiui, “Tu namie  viena?”) arba į reklaminius skambučius.

 

Bendri pokalbio įgūdžiai

 

Įgūdis: atsakyti į klausimus

– Atsakyti taip/ne į klausimus (pavyzdžiui, “Tu šiandien buvai mokykloje?”).

– Atsakyti į atvirus klausimus apie jaučiamus objektus videoskambučio metu pavyzdžiui, “Ką tau padovanojo tėtis?” tuo metu, kai pakuojama dovana).

– Atsakinėti į atvirus klausimus apie buvusius įvykius (pavyzdžiui, “Ką tu valgei pusryčiams?”).

– Atsakyti į atvirus klausimus apie būsimus įvykius (pavyzdžiui, “Ką tu valgysi pietums?”).

 

Įgūdis: apsiekitimas replikomis

– Pasakyti “O mes valgom sriubą” kai pašnekovas sako “Mes vakarienei valgome makaronus”.

– Kai pašnekovas sako: “Ką tu šiandien veikei?” atsakyti “Aš žaidžiau planšete… O ką tu veikei?”

 

Įgūdis: užduoti patikslinamus klausimus

– Pasakyti: “Ką?”, jei pašnekovas sako: “Žinai, ką?”.

– Paklausti: “Kas tau?” jei pašnekovas sako: “Aš šiandien blogai jaučiuosi”.

– Paklausti: “Ką tu pagaminai?”, jei pašnekovas sako: “Aš paruošiau skanius pietus”.

– Paklausti: “Ką tu žiūrėjai?”, jei pašnekovas sako: “Žiūrėjau labai juokingą filmą per televizoių”.

 

Įgūdis: pakeisti pokalbio temą

– Pristatyti naują temą (pavyzdžiui, “Žinai, ką aš šiandien sutikau kieme?”).

– Imti aptarinėti naują temą, kurią pradėjo pašnekovas.

– Palaukti, kol pokalbyje atsiras pauzė, ir mandagiai pakeisti temą.

 

Įgūdis: reaguoti į problemas pokalbyje

– Pakartoti tai, ką sakei, jei tavęs paklausė “Ką sakei?”

– Paprašyti pašnekovo pakartoti tai, ką sakė (“Ką tu sakei? Aš neišgirdau”).

– Kalbėti garsiau, jei tau sako “Aš tavęs negirdžiu”.

– Patikslinti ko nesupratai pokalbyje (“Sakei kažkas miršta? … A, Niršta”).

 

Įgūdis: “skaityti tarp eilučių”

– Nustatyti pašnekovo emocijas iš jo balso.

– Suprasti netiesioginių teiginių prasmę (pavyzdžiui, “Na, aš šiuo metu šiek tiek užsiėmusi…” reiškia “Šiuo metu aš negaliu kalbėti”).

Po to, kai jūs nustatysite vieną ar du įgūdžius iš šio sąrašo, jums reikia susidaryti planą, kaip jūs jo mokysite. Apgalvokite formatą ir laiką telefoninių pokalbių mokymui, ko jums prireiks sėkmei, ir kaip jūs paaiškinsite, kokią pagalbą naudosite skambučio metu. Kadangi jūsų vaikas praktikuosis su šeimos nariu, tai jūs galite išbandyti pokalbį naudodami pagalbą ir iškart po to paskambinti dar kartą, kad vaikas pabandytų pakalbėti savarankiškai. Štai kelios idėjos kiekvienos kategorijos mokymui. Kaip jau sakėme anksčiau, atminkite, kad mes nežinome jūsų vaiko ir negalime duoti konkrečių rekomendacijų – jūs ir jūsų komanda turi parinkti tas strategijas, kurios, kaip jums atrodo, geriausiai jai tinka.

 

Mokymo formatas ir laikas

 

Pašnekovas telefoniniam pokalbiui

– Pradėkite mokymą su tuo, ką vaikas gerai pažįsta, ir kas jam patinka.

– Pradėkite mokymą su tuo, kuris lengvai bendrauja su jūsų vaiku.

– Tik po kelių sėkmingų telefoninių pokalbių pereikite prie pokalbių su kitais žmonėmis.

– Jei jūsų vaikas turi logopedo ar elgesio analitiko pamokas, patikslinkite, ar jūs galite gauti nuotolines paslaugas. Pokalbis su terapeutu ar logopedu telefonu gali būti idealus variantas pirmiems telefoniniams pokalbiams.

 

Trukmė ir laikas

– Susitarkite dėl reguliarių skambučių, kurie vyks numatytu metu. Taip nereiks planuoti kiekvieno pokalbio atskirai. Be to, taip didesnė tikimybė, kad pokalbis įvyks ir tam prireiks mažesnių pastangų.

– Skambinkite dažnai ir po daug kartų! Tai labai svarbu įgūdžio formavimui, ir santykių palaikymui.

– Pradžioje telefoniniai pokalbiai tegu būna labai trumpi. Pabaikite pokalbį pozityve nata, tegu visos pusės su nekantrumu laukia kito pokalbio.

– esant norui ilginkite pokalbio trukmę, tačiau palaipsniui. Viena iš galimų strategijų pokalbio ilginimui – pašnekovas arba jūs klausiate: “Apie ką tu dabar norėtum pasikalbėti?” galima jai surašyti temas iš anksto, kad po to būtų galima jas rodyti pokalbio metu.

 

Skambučio formatas

– Naudokite garsiakalbio funkciją. Jam svarbu girdėti abu pašnekovus, kad geriau padėtumėte vaikui būti sėkmingam.

– Kai kuriems vaikams tinkamesnis videoskambutis, nei įprastas. Toks skambutis taip pat asmeniškesnis, ir šeimos nariams gali patikti galimybė pamatyti vaiką. Išbandykite Facetime, Skype arba kitą programą.

– Jei jūsų artimiesiems sunku atsisiųsti programėlę videoskambučiui, tai tokius skambučius galima daryti kompiuteriu, kur skambutis gali būti daromas paspaudus nuorodą, nesisiunčiant papildomų programų.

– pabandykite programas, pvz., Marco Polo, kuriose videopokalbį galima įrašyti arba galima palikti videožinutes, tokiu būdu jūsų vaikas galės daug kartų peržiūrėti jam patikusį videopokalbį ar žinutę, o tokiu būdu ji galės treniruotis, daug kartų atsakinėdama į videožinutę prieš įrašydama atsakymą. Be to, jūsų vaikui gali patikti eksperimentuoti su filtrais, garso efektais ir kt.– tai gali tapti papildoma elgesio paskatinimo priemone (o ir šiaip taip smagiau!)

 

Planavimas ir pasiruošimas

 

Įgūdžio išskirstymas žingsniais

– Prieš pradėdami, išskirstykite įgūdi į atskirus žingsnelius – ką konkrečiai turi padaryti vaikas, kiek gerai ir kada.

– Surašykite žingsnius, reikalingus įgūdžiui, tegu aprašymas būna konkretus ir detalus, kiek tai yra įmanoma. Pavyzdžiui, jei jūs norite išmokyti vaiką “Nenutraukti pokalbio staiga”, jūs galite nuspręsti, kad ji turi atlikti šiuos žingsnius: 1. Pasakyti: “Man laikas eiti”. 2. Sulaukti atsakymo. 3. Pasakyti “Iki”. 4. Sulaukti atsakymo. 5.Padėti ragelį.

– Užrašykite kiek gerai ji turi įgyti įgūdį. Pavyzdžiui, jei norite, kad vaikas telefonu kalbėtų ilgiau, nuspręskite, kiek ilgas turi būti pokalbis. Jei norite, kad vaikas atsakinėtų į močiutės klausimus, nuspręskite, ar jūs norėsite ilgų sudėtingų sakinių ar pakaks vieno žodžio atsakymui, teisingam atsakymui.

– Užsirašykite, kada turi būti taikomas šis įgūdis. Būkite kiek įmanoma konkretesni. Jei tai pokalbio temos pakeitimo įgūdis, jūs galite nuspręsti, kad vaikas turi keisti temą, jei pokalbyje įsivyravo 3-5 sekundžių tyla.

 

Sukurkite vizualią pagalbą

– Kiekvienam žingsniui sukurkite vizualią pagalbą. Paveikslėliai ir/arba užrašai, kurie reiškia konkrečius žingsnius, gali būti naudojami kaip vizuali pagalba telefoninio pokalbio metu ir aptariant, kaip tas pokalbis sekėsi.

– Jei įgūdį sudaro daug žingsnių, galima padaryti vizualų tvarkaraštį, kuriame būtų nurodytas kiekvienas žingsnis. Vizualiam tvarkaraščiui galima naudoti nuotraukas, paveikslėlius arba žodžius priklausomai nuo vaiko įgūdžio.

– Jei vieno pokalbio metu įgūdį reikia pakartoti kelis kartus, tai vizuali pagalba bus kaip priminimas, ką reikia padaryti. Arba tai gali būti keli kvadratėliai, į kuriuos jus dėsite varneles kaskart, kai vaikas panaudoja reikiamą įgūdį.

 

Iš anksto apgalvokite pokalbio turinį

– Apgalvokite įdomias temas pokalbiui, kurias jus galėsite parodyti vaikui, kad pokalbis nesibaigtų per greitai. Dar geriau, jei vaikas pats, jūsų padedamas, sudarys šių temų sąrašą.

– Jei vaikas turi tik dialogo pradmenis arba neigiamai nusiteikęs telefono atžvilgiu, apgalvokite, kokias vaikui smagias veiklas galima suderinti su pokalbiu telefonu ar videopokalbiu. Pavyzdžiui, jei vaikui ir močiutei patinka skaityti knygas ar kartu dainuoti, tai tam galima skirti dalį skambučio laiko.

 

Užsitikrinkite pašnekovo pagalbą

– Paaiškinkite telefoniniam pašnekovui, su kokiais vaiko įgūdžiais bus dirbama.

– Pasakykite, kaip galima suteikti vaikui galimybę praktikuotis. Pavyzdžiui, jei vaikas mokosi atsakinėti į klausimus telefonu, būtina užduoti kiek įmanoma daugiau klausimų ir duoti vaikui daugiau laiko atsakymui.

– Paaiškinkite, kaip galima apdovanoti vaiką už naujo įgūdžio naudojimą, pavyzdžiui, pašnekovas gali pagirti vaiką už pastangas.

Praktika ir telefoninis skambutis

 

Praktika prieš skambutį

– Patreniruokite įgūdį su vaiku akis į akį.

– Pasitreniruokite su kitu tėvu ar šeimos nariais, kurie skambins iš kito kambario.

– Pasipraktikuokite vaidmeninio žaidimo formatu, paeiliui keiskitės vaidmenimis.

– Praktikos metu naudokite vizualią pagalbą, kurią jūs paruošėte iš anksto, kad paaiškintumėte vaikui, ką reikia daryti, primintumėte jam praktikos metu, ką reikia daryti, ir duotumėte atgalinį ryšį po praktikos.

 

Pagalba skambučio metu

– Pradžioje priimkite skambutį per garsiakalbį, kad jūs laiku suteiktumėte pagalbą (padėtumėte vaikui išbandyti naują įgūdį).

– Sumodeliuokite vaikui būtent tai, ką ji turi pasakyti, o po to leiskite jai pakartoti po jūsų. Pavyzdžiui, “Paklausk: “Tu neužimta?” Šaunuolė – tai labiausiai naudinga pagalba pirmuose etapuose.

– Naudokite vizualią pagalbą, kurią jūs padarėte, ir/arba, jei vaikas gerai skaito, užrašykite tinkamą frazę kaip pagalbą. Pavyzdžiui, parodykite į kortelę su užrašu “Paklausk, kaip močiutei sekasi”.

– Jei vaiko kalbiniai įgūdžiai labai gerai išlavinti, tai išbandykite dalinę žodinę pagalbą arba užuominas. Pavyzdžiui, jūs galite pasakyti: “Įdomu, ar iškrito sniegas prie močiutės namų”, kad padėtumėte vaikui, kad galima paklausti apie sniegą.

 

Suteikite atgalinį ryšį

– Skambučio metu raskite galimybę atšvęsti sėkmingą vaiko įgūdžio pritaikymą, tačiau taip, kad skambutis nebūtų nutrauktas. Tai gali būti gestas (nykštys į viršų), fizinis kontaktas (“Duok penkis”) arba žetonas.

– Po skambučio suteikite vaikui atgalinį ryšį. Pagirkite jį, už tai, ką padarė gerai. Papildomai pasitreniruokite ten, kur vaikas klysta.

– Pagalvokite, ar vaikui pakanka motyvacijos, kad skirtų jėgas telefoniniam pokalbiui. Jei ne, tai naudokite kokią nors papildomą motyvacinę priemonę (apdovanojimą) išskyrus pagyrą.

 

Apjunkite viską į vieną: pradiniai kalbiniai įgūdžiai

Štai pavyzdys to, kaip jūs galite sujungti kelis iš šių rekomenduojamų įgūdžių kartu. Sakykime, kad jūsų dukra turi pradinį įgūdžių lygį, ir jūs norite, kad ji išmoktų surinkti reikiamą numerį, pakviesti reikiamą pašnekovą ir atsakyti į kelis paprastus klausimus.

Formatas ir laikas: Įprastai ji matydavo senelius dukart per savaitę, ir jai patinka, kai jie rodo vienas kitam visokias minas. Pradėkite darbą nuo senelio. Kadangi jai svarbu matyti senelio veidą, jūs renkatės skambutį Skype dukart per savaitę, suplanuokite jį iškart po vakarienės pirmadieniais ir ketvirtadieniais.

Planavimas ir pasiruošimas: Skambinimo įgūdžiui pridėkite pažįstamų nuotraukas į jos Skype account’ą, kad ji galėtų pasirinkti nuotrauką to, kam nori paskambinti. Kalbant apie įgūdį “atsakyti į klausimus”, jūs žinote, jūs žinote kad kartais, bet ne dažnai, ji atsako į klausimą “Kas” apie žmones ir daiktus, kurie yra jos matomumo lauke. Pavyzdžiui, “Kas čia?”, jei atėjo jos brolis, arba “Kas čia?”, kalbant apie daiktą jos rankose. Jūs nusprendžiate telefoninio pokalbio metu padirbėti ties šiais klausimais. Jūs nesate tikri, kaip mokyti ją užduoti klausimus, todėl pasikalbėkite su jos pedagogu ir kartu nuspręskite, kad senelis į dėžutę įsidės daug įdomių daiktų, o jūs suteiksite jai pagalbą paklausti: “Kas čia?”, kad senelis atsakinėtų ir trauktų iš dėžės kažką smagaus. Jūs susitariate su seneliu ne tik, kad jis trauktų daiktus, bet ir susitariate dėl telefoninio pokalbio temos.

Praktika ir skambutis: Skambučio metu senelis kartas nuo karto deda dėžutę prieš ekraną ir sako: “O-o-o… pažiūrėk, ką aš turiu!” Po to jis turi palaukti, kad ji paklaustų: “Kas tai?”, ir teatrališkai ištrauktų daiktą. Jūs taip pat paprašysite jo pokalbio metu parodyti dukrai patinkančias mimikas, ypač iškart po to, kai ji uždavė arba atsakė į klausimą, kad paskatintų šį elgesį. Jūs susitariate su kitais šeimos nariais, kad jie vaikščiotų galiniame plane ir karts nuo karto leistų juokingus garsus. Tai galimybė seneliui paklausti: “Kas čia?”.

Sujunkite viską į vieną: pažengusiems kalbiniams įgūdžiams

Štai kitas pavyzdys, kaip vyresnis ir daugiau įgūdžių turintis vaikas gali mokytis sudėtingesnių socialinių įgūdžių.

Formatas ir laikas: Kai ji skambina, ji iškart ima kalbėti apie savo interesus, o jūs norite išmokyti ją laikytis tradicinės pokalbio sekos ir žingsnių: prisistatyti (pavyzdžiui, “Labas, čia Ugnė”), patikslinti, ar dabar tinkamas laikas kalbėti (pavyzdžiui, “Tu turi laiko paplepėti?”) ir užduoti įprastus klausimus pokalbio palaikymui (pavyzdžiui, “Kaip tau sekasi?” ir “Ką dabar veiki?”). Jūs taip pat pastebėjote, kad ji nereaguoja į netiesioginius pašnekovo žodžius ar jo toną. Jūs tai pastebėjote praėjusią savaitę, kai ji paklausė brolio, ar jis nori pažaisti, tas sunkiai atsiduso ir pasakė: “Na gerai, žaidžiam”, o jis sureagavo entuziastingai, nepastebėdama jo nenoro.

Planavimas ir pasiruošimas: Atsisėskite su dukra ir kartu sudarykite vizualios pagalbos žingsnių sąrašą. Pokalbio pradžiai jūs sudarote žingsnių sąrašą, ji užsirašo galimas pavyzdines frazes kiekvienam jų. Jūs taip pat šalia nupiešiate kvadratėlius prie kiekvieno žingsnio, kad ji pati žymėtų, kad jau atliko šį žingsnį. Antram įgūdžiui jūs kartu sudarote pavyzdžių sąrašą, ką žmonės gali sakyti/daryti atsakydami į idėją ar prašymą, ką tai iš tikrųjų reiškia, ir kaip galima į tai sureaguoti.

Praktika ir skambutis: Po to jūs su dukra atžaidžiate skambutį pasikeisdamos vaidmenimis. Prieš ją guli vizuali pagalba, ir jūs paeiliui apsimetate skirtingais šeimos nariais arba draugais, kurie jai skambina. Kai atsiranda galimybė panaudoti reikiamą įgūdį, jūs tuojau pat  nutraukiate “skambutį” ir suteikiate jai atgalinį ryšį apie tai, ką ji padarė gerai ir ką buvo galima padaryti geriau. Prieš pirmą skambutį šeimos nariui jūs su juo aptariate, kad šiuo metu jis dirbate ties užslėpta prasme, ir paaiškinate, kaip galima suteikti vaikui galimybę pasipraktikuoti. Skambučio metu jūs įjungiate garsiakalbį, kad padėtumėte jai, esant reikalui nurodydami į tinkamą žingsnį vizualioje pagalboje.

Kaip matyti iš aprašymo, pokalbiui telefonu būtini sudėtingi ir skirtingi įgūdžiai, todėl tai puiki galimybė lavinti naujus vaiko įgūdžius. Jei jūs nusprendėte mokyti naujų įgūdžių, tai vėl peržvelkite sąrašą viršuje, kokios strategijos labiausiai tik šiam įgūdžiui.

Jei vaikui kyla sunkumų, pagalvokite, ar nepasirinkote pernelyg sunkaus įgūdžio, ir, galbūt, ji turi įgyti pirmiau lengvesnį įgūdį iki tobulumo. Kaip ir kitais atvejais, stenkitės konsultuotis su specialistais, jei turite tokią galimybę. Mes tikimės, kad nežiūrint fizinio atstumo, šios idėjos padės jums padirbėti su vaiko socialinės komunikacijos įgūdžiais ir išlaikyti svarbius šeiminius santykius bei ryšius.

Šaltinis: https://asatonline.org