Kaip užkirsti kelią elgesio specialistų profesiniam perdegimui

Home / NAUJIENOS / NAUDINGI PATARIMAI TĖVAMS / Kaip užkirsti kelią elgesio specialistų profesiniam perdegimui
Kaip užkirsti kelią elgesio specialistų profesiniam perdegimui

Tas baisus žodis: perdegimas

Profesinis perdegimas — rimtas pavojus mūsų sferos darbuotojams, lygiai tiek pat kiek visiems taip vadinamų „padedančių profesijų“ atstovams.

Šis darbas atneša daug laimės, tačiau kartu ir nemažai problemų, nerimo ir nusivylimo, o kartais ir pavojų (pavyzdžiui, dirbant su agresyviais klientais).

Visi mes žmonės, o tai reiškia, kad kiekvienas mūsų rizikuoja su profesinio perdegimo problema.

Perdegęs darbuotojas atsainiai žiūri į darbą, vieną po kitos daro kvailiausias klaidas, pradeda dirbti lyg automatu, net nebando rasti priėjimo prie kliento, arba atvirkščiai, tampa nervingu ir suirzusiu, ten, kur reikia kantrybės ir atkaklumo.

Kartais būna sunku suprasti, kas būtent tapo priežastimi to, kad žmogus išsisėmė: ar tai susiję su klientu, darbu apskritai, ar žmogus paprasčiausiai pavargo, persidirbo ir jaučia stresą.

Labai svarbu reguliariai sekti ir analizuoti savo emocinę būseną. Jūs negalėsite efektyviai dirbti ir gauti iš to, ką darote, malonumą, jei liksite be jėgų.

Idealiu atveju kuratoriai, kuruojantys mokymosi procesą, arba supervizoriai, turi sekti personalo profesionalaus perdegimo požymius, ir/arba planuoti darbą taip, kad minimizuotų riziką panašios problemos darbuotojams atsiradimą (pavyzdžiui, reguliariai peržiūrėti įvairius atvejus). Tačiau aš patariu jums patiems reguliariai analizuoti savo būseną, kad laiku imtumėtės priemonių, jei kyla perdegimo pavojus.

Per savo ilgą praktiką aš išmokau atidžiai stebėti savo būseną ir pagauti pirmuosius artėjančios bėdos požymius. Aš žinau, kada ateina laikas nutraukti darbą su klientu, paprašyti specialisto iš pašalės įvertinti situaciją, arba kreiptis į kolegas pagalbos. Aš moku atskirti darbą ir asmeninį gyvenimą, tačiau… Tačiau aš ne visuomet buvau tokia protinga.

Taigi, kaip atrodo klasikiniai profesinio perdegimo simptomai?

  • Jūs nenorite eiti į darbą, nuolat atšaukiate pamokas, arba vėluojate
  • Darbo metu jūs nuolat jaučiate perkrovas ir negalite visko kontroliuoti
  • Jūs manote, kad esate nepakankamai kompetentingi šiam darbui, jums atrodo, kad jūs nesuprantate, ką darote
  • Jums atrodo, kad jūsų darbe nėra jokios prasmės
  • Jūsų kolegos ir klientai nuolat jus erzina
  • Jūsų darbo produktyvumas krenta. Jums reikia daug laiko, kad tiesiog pradėtumėte užduotis, ir sunku palaikyti būtiną tempą

 

Savo nuosavų poreikių ir pageidavimų supratimas darbe leis jums galiausiai suprasti, kurioje srityje jūs jaučiatės geriausiai. Jei jūs jaučiatės „ne savo vietoje“ — tai tiesus kelias į profesinį perdegimą. Sakykime, labiausiai aš mėgstu dirbti su suaugusiais klientais namų programose, tačiau staiga aš nusprendžiu eiti dirbti su vaikais į paruošiamąją grupę. Čia aš garantuotai būsiu ne savo vietoje, suprantate? Aš darysiu ne tai, kas man patinka, dirbsiu už savo profesinės kompetencijos ribų ir greičiausiai taip ir nesugebėsiu gauti malonumo iš savo darbo. Man atrodys, kad aš nepakankamai nepriklausoma savo veikloje, nekontroliuoju savo karjeros, darau ne tai, ką turiu. Ir su laiku, greičiausiai, aš imsiu nekęsti savo darbo, man atrodys, kad aš niekam neatnešu naudos, o klientai ims mane erzinti. Visa tai — klasikiniai profesinio perdegimo simptomai.

 Ar yra būdas užkirsti kelią profesiniam perdegimui? Yra! Ir ne vienas:

 Aktyvus tėvų įtraukimas

Aš niekad nepavargsiu apie tai kalbėti savo tinklaraštyje, nes šis faktorius iš tiesų vienas esminių. Kai terapeutas visas jėgas skiria tam, kad pasiektų žymių pokyčių kliento elgesyje, ir mato, kaip visos šios pastangos eina perniek dėl to, kad tėvai nesilaiko arba ignoruoja rekomendacijas, tai sunku. Labai greitai gali apimti pojūtis, kad statote smėlio pilis, kurias banga nuplauna iškart po to, kai jūs baigiate statybas, lygiai taip pat po jūsų pamokos niekas net nesistengia pastūmėti vaiko komunikuoti, naudotis tualetu, dalintis žaislais su sesėm ir broliais ir t.t.

 

Supervizijos ir profesionalus palaikymas

Visiems specialistams, dirbantiems taikomosios elgesio analizės srityje, reikia palaikymo. Net BCBA nėra išimtis. Labai svarbu „atsargoje“ laikyti kelis kolegas, į kuriuos visuomet galima kreiptis profesionalios pagalbos, arba tiesiog tam, kad „nuleistumėte garą“.

Vienas pagrindinių faktorių, sukeliančių profesinį perdegimą, mano manymu — kokybiškų ir reguliarių supervizijų trūkumas. Visiems darbuotojams, dirbantiems taikomosios elgesio analizės srityje, būtinas patyręs supervizorius, kuris sugebės aprūpinti juos būtinu palaikymu ir resursais tam, kad jie galėtų vykdyti savo pareigas reikiamam lygyje.

 

Kokybiški mokymai

Dar viena rimta problema, vedanti prie profesinio perdegimo. Kai terapeutą greitai pasamdo ir įmeta į „kovos lauką“, suteikdami jiems tik labai retas galimybes pasikonsultuoti su kuratoriumi, jis vargu bau tikės nuosavomis jėgomis ir profesiniu kompetentingumu. Pasitikėjimo savimi trūkumas priveda prie nepasitenkinimo profesine veikla, vargu kam nors patiks nuolat jausti, kad jis blogai atlieka savo darbą.

Kokybiški ir reguliarūs mokymai padės išspręsti problemą. „Apginkluoti užsiėmimais“ terapeutai geriau vykdys savo darbą.

Savo kompetencijos ribų supratimas

Šios žinios paprastai ateina su patirtimi, tačiau jei sugebėsite suformuluoti kokias darbo sąlygas ir kokį klientą jūs laikytumėte „idealiu“ — tai leis jums gauti daugiau pasitenkinimo iš savo profesinės veiklos.

Ne visiems patinka dirbti su mažyliais, arba aukštai funkcionuojančiais paaugliais. Darbas jūsų profesinės kompetencijos ribose ne tik padeda jums kokybiškai atlikti savo darbą, tai leidžia jums gauti maksimumą malonumo iš to, ką jūs darote.

 

Sunki darbinė aplinka

Aplinka, kurioje jūs dirbate, daugeliu atveju nustato, kiek malonumo gausite iš šio proceso. Man teko dirbti šeimose, kur darbdaviai leido sau įžeidinėti darbuotojus. Buvo mano praktikoje ir patirtis dirbti su supervizoriais, kurie manė esantys visažiniai ir nepriėmė kitos nuomonės.

Tokiomis sąlygomis aš palaipsniui imdavau jausti, kad darbas nustoja mane tenkinti. Tik su laiku ir patirtimi aš galėjau pagaliau pripažinti, kad negaliu visaverčiai dirbti tokiomis sudėtingomis sąlygomis. Jei santykiai su darbdaviu nesiklosto, galbūt verta paieškoti kitos vietos.

 

Nuolat augantys/besikeičiantys darbdavių arba klientų reikalavimai

Jei jūsų supervizorius, arba kliento šeima nuolat pateikia jums vis naujus ir naujus reikalavimus, ir niekada nebūna pakankamai patenkinti jūsų darbu — tai tiesus kelias į profesinį perdegimą. Labai sunku suprasti, kad jūs niekada nepatenkinsite klientų, kaip bebandytumėte.

 

Jei jūs pernelyg retai renkate duomenis, arba apskritai pamirštate tai daryti
Ne visi terapeutai tai supranta, tačiau nuolatinis duomenų rinkimas gali būti nuostabus ilgalaikis paskatinimas. Galbūt jums ATRODO, kad vaikas niekur nejuda, arba jūsų darbas neefektyvus, tačiau kai pažvelgsite į lapą su duomenimis ir pamatysite, kad jūs, tegu lėtai, bet judate, tai jus įkvėps. Jei jūsų klientas anksčiau rėkdavo ne mažiau kaip 11 minučių, o dabar „sutelpa“ į 9, tai progresas. Akivaizdu kad tai, ką jūs darote, veikia ir daro poveikį probleminiam elgesiui. Aš taip pat patiriu rinkti duomenis, kai jūs dirbate su nelinkusiais bendradarbiauti tėvais. Tai jau ne kartą padėjo man praeityje. Jei anksčiau tėvai atsakė į 25 proc. Mano laiškų, o dabar ėmė atsakinėti į 45 proc. – tai savaime suprantama padeda man jausti, kad dirbu geriau.

Kartais mažos pergalės — viskas, kas mums lieka, ir viskas, kas sulaiko mus nuo tikro pralaimėjimo.

 

Šaltinis: http://www.iloveaba.com/2014/04/preventing-burnout.html