Pagrindiniai Taikomosios elgesio terapijos ABA principai ( 2 dalis)

Norint, kad vaikas pasiektų realių rezultatų, dirbti pagal individualiai kiekvienam vaikui sudarytą ABA programą reikia ne mažiau kaip po 40 valandų per savaitę. O visos programoje numatytos užduotys turi būti atliekamos intensyviai ir greitai

Dirbant pagal ABA programą paprastai naudojamas dokumentų segtuvas, kuriame yra:

  1. Visų mokymo programų aprašymas
  2. Mokymui skirtų daiktų sąrašas
  3. Lentelės užrašams
  4. Aksesuarai, naudojami mokymams (taimeris, žetonai, kortelės ir t.t.)
  5. Ataskaitos apie pasiekimus ir papildomi nurodymai.

Beje, tam yra ir specialios kompiuterinė programos (www.autismpro.com). Svarbiausia atminti, kad vaikui sudaryta programa turi būti dinamiška, todėl svarbu paruošti minimalų kiekį priemonių, kurios leistų pradėti mokymus, ir darbo procese jas pildyti.

Mokymo priemonės

Nors naudoti taimerius, pirktines korteles patogiau, tačiau kur kas efektyviau mokant naudoti tuos daiktus, kuriuos vaikas naudoja buityje (juk ir mokome tam, kad vaikas galėtų geriau adaptuotis ir pritaikyti žinias praktikoje). Taip pat galima naudoti fotoaparatą ir nufotografuoti viską, ko reikia. Vaikui žymiai labiau patiks mokytis įvardyti veiksmus, jei paveikslėlyje juos atliks ne jam nepažįstamas žmogus, o jis pats, tėtis, mama, brolis ar kitas pažįstamas žmogus. O vos vaikas įgija įgūdį – jį tuojau pat reikia pradėti taikyti buityje/kasdienoje.

Pradžia

Nepaisant to, kad mokymus tėvai nori pradėti kuo greičiau, labai svarbu, jei ateina naujas terapeutas, pirmus susitikimus skirti susipažinimui. Jų metų neduodamos jokios užduotys, o priešingai, išsiaiškinama vaiko „anamnezė“, stebima, ką jis mėgsta veikti, kaip elgiasi ir t.t. Taip pat terapeutas turi pasiruošęs dėžę įvairiausių žaidimų, žaislų, skanėstų, kad išsiaiškintų vaiko pomėgius, kuriais remiantis vėliau bus sudėliojamos užduotys. Pavyzdžiui, jei vaikas mėgsta dėlioti dėliones, tai parenkant užduočių planąjam bus parodoma, kad pirmiausia jis nuspalvins paveikslėlius (mažiau mėgstama užduotis), o po to galės imtis dėlionės. Labai svarbu, kad per pirmą susitikimą terapeutas įgytų vaiko paistikėjimą, sukeltų teigiamas emocijas ir vaikas toliau norėtų su juo dirbti ir vykdyti užduotis. Todėl jei vaikas rodo iniciatyvą ir nori kartu pažaisti – puiku, žaidžiame, jei nenori, kad prie jo liestųsi – nereikėtų pradžioje prie jo lįsti, kol vaikas pripras.

Kiti susitikimai skirti mokytis bendradarbiauti. Vaikas atliks paprastas terapeuto duotas užduotis ir kiekvieną kartą gaus apdovanojimą/paskatinimą, net ir atlikęs paprasčiausią užduotį. Taip pat svarbu skaitinti vaiką už tai, kad jis gražiai sėdi ir atlieka užduotis iki galo. Susikoncentravimas į paprastas užduotis, kurias vaikas atlieka puikiai, dažnas skatinimas ir nevertimas atlikti reikalavimų ir užduočių pirmomis pamokomis gali žymiai pagerinti tolesnio darbo rezultatus. Tik vėliau, kai vaikas jau pripranta prie terapeuto ir išmoksta bendradarbiavimo pagrindų, susipažįsta su skatinimo programa – pereinama prie intensyvesnio darbo.

Besimokydamas vaikas privalo susiformuoti svarbiausius įgūdžius:

Bendravimas – vaikas turi mokėti reikšti pageidavimus jam pasiekiamu būdu (gestais, kortelėmis, žodžiais). Svarbu, kad vaikas mokėtų ne tik paprašyti ko nors, bet ir atsisakyti kažko, ko jis nenori, priimtinu būdu (t.y., nerėkiant ir negriūnant ant žemės ar pan.).

Savarankiškumas – vaikas turi išmokti pačių paprasčiausių savarankiškų veiksmų: naudotis indais ir įrankiais kai valgo, gerti iš puodelio, plauti rankas, nueiti į tualetą ir t.t.

Kalbos suvokimas – vaikas turi išmokti suprasti ir vykdyti instrukcijas, o svarbiausia, gautus įgūdžius taikyti praktikoje.

Socialiniai gebėjimai – vaikas turi išmokti tinkamai elgtis už namų ribų, nepabėgti, neatiminėti kitų žmonių maisto, bent kurį laiką ramiai pasėdėti, kantria laukti ir t.t.

Žaidimo įgūdžiai – vaikas turi išmokti savarankiškai žaisti kokį nors žaidimą ir nesipiktinti, kai suaugęs ar jo bendraamžis nori prisėsti ir pažaisti kartu.

Kadangi pagrindinis tikslas suteikti vaikui kuo pilnavertiškesnį gyvenimą, įgūdžius jis privalo taikyti savo natūralioje aplinkoje: namie, lauke, darželyje, gatvėje. Be to, sudarant individualią programą svarbu atsirinkti tai, kas tuo metu svarbiausia vaikui, norint, kad jis būtų kuo savarankiškesnis, ir pirmiausia mokyti šių įgūdžių, kitus, mažiau svarbius, atidedant vėlesniam laikui.

Tęsinys, pradžia: http://www.aboscentras.lt/pagrindiniai-taikomosios-elgesio-terapijos-aba-principai/

Paruošta pagal: http://autism-aba.blogspot.com/

Į viršų