Pažindiname vaiką su skaičių pasauliu (Matematikos pradmenys)

Skaičiavimas – kaip muzika, todėl nenuostabu, kad dažnai, būtent per daineles vaikai ir susipažįsta su pirmaisiais skaičiais: 1, 2, 3, 4, 5. Tačiau, dirbant su autizmo bruožų turinčiais vaikais, sunkumai iškyla tada, kai iš eilės einanti skaičių seka nutraukiama: skaičiuojant daiktus ar atpažįstant pavienius skaičius. Šiame straipsnyje sužinosite, kaip supažindinti vaiką su skaičiais. Taigi, apie skaičių pažinimo mokymo būdus, kurios padės susidoroti su sunkumais, kylančiais nutraukiant jau išmoktą, nusistovėjusią skaičių seką.

 

Prašome paduoti konkretų skaičių daiktų

 

Šis būdas yra universalus ir labai paprastas. Mokymui galima naudoti begalę skirtingų daiktų, kuriuos turite namuose ar ugdymo įstaigoje. Kaip ir dirbant su bet kuria mokymo programa, Jums prireiks lapo duomenims rinkti, rašiklio ir, žinoma, paskatinimų vaikui.

 

Nuo ko pradėti?

 

Mokymo tikslus galima išskirstyti į skirtingas “pakopas” priklausomai nuo to, kokias žinias pradėdamas mokytis vaikas jau turi. T.y., prieš pradedant dirbti būtina nustatyti bazinį vaiko įgūdžių lygį. Pavyzdžiui, jei paprašius vaiko paduoti penkias kaladėles, jis ima paduodi kaladėles po vieną, bet nesustoja ties reikiamu skaičiumi (penki), tai reiškia, kad iš pradžių mokytis reikėtų pradėti nuo mažesnių skaičių ir tik po truputi pereiti prie didesnių. Jei vaikas sustoja ties jo prašomu skaičiumi ir paduoda būtent tiek kaladėlių, kiek prašėte – nuostabu! Tokiu atveju, dar kelis kartus pabandykite vaiko paprašyti skirtingo skaičiaus kaladėlių tam, kad sužinotumėte kiak daiktų vaikas gali atrinkti savarankiškai. Jei vaikas sugeba paduoti skirtingą kiekį daiktų, šis mokymo būdas jam netiks. Žemiau pristatomas mokymo būdas tiks tiems vaikams, kurie nepaduoda prašomo kiekio daiktų arba tiems, kurie nemoka įvardyti matomo parašyto skaičiaus.

 

1 žingsnis: išsikelkite 5 tikslus, ties kuriais dirbsite. Kiekvienas tikslas yra tam tikras pradinis skaičius, nuo kurio vaikas mokysis pratęsti skaičiavimą, taip pat dviem skaitmenimis didesnis bei mažesnis už pradinį skaitmenį skaičius.

2 žingsnis: pasiruoškite lapą duomenims rinkti, rašymo priemonę, taip pat dėžutę su įvairiais daiktais, kuriuos vaikas turės suskaičiuoti.

3 žingsnis: duokite vaikui daiktų dėžutę ir paprašykite, pvz.: „Duok man 8…“.

4 žingsnis: vaikui pradėjus skaičiuoti daiktus, būkite labai atidūs. Kai tik vaikas įvardija skaičių, ties kuriuo turi sustoti – skatinkite jį ne iš karto, palaukite bent 3 sekundes tam, kad įsitikintumėte jog vaikas nebetęs skaičiavimo.

 

Jei vaikas nebando skaičiuoti toliau (sėdi ramiai, rankas laiko gražiai sudėtas, stebi Jus), pagirkite („Šaunuolis! Taip, tai 8”) ir suteikite paskatinimą (žaislą arba vaikui patinkantį skanėstą), kol duomenims rinkti skirtame lape pažymėsite vaiko rezultatą. Jei vaikas stengiasi skaičiuoti toliau – neleiskite prilaikydami vaiko rankas ir dar kartą pakartokite reikiamą skaičių (pvz.: 8! Tai 8! Kiek? (palaukite, kol vaikas pakartos „8”) Taip, tu gerai suskaičiavai iki 8). Palaukite 5 sekundes ir paprašykite dar kartą suskaičiuoti 8 daiktus.

5 žingsnis: suskaičiuotus daiktus padėkite atgal į dėžutę ir paprašykite vaiko kito skaičiaus. Užduotį per dieną galima atlikti kelis kartus.

 

Skaičių atpažinimas

Kartais būna taip, kad paprašytas įvardyti matomą skaičių vaikas tai gebą padaryti tik išvardijęs visą skaičių seką iki to skaičiaus. Pavyzdžiui, Jūs parodote kortelę su skaičium 13 ir paklausiate vaiko, koks tai skaičius. Jis atsako: „9, 10, 11, 12, 13. 13!“, ir tai vyksta kaskart kuomet prašote atpažinti didesnius už 10 skaičius. Tokio skaičiavimo įpročio negalima vadinti labai funkcionaliu, todėl būtina mokyti vaiką nutraukti šią skaičių seką.

 

Kaip dirbant su bet kuria užduotimi, Jums reikės lapo duomenims rinkti, rašiklio ir, žinoma, paskatinimų vaikui. Papildomai šiai užduočiai reiks kelių kortelių su užrašytais skaičiais nuo 1 iki skaičiaus, kurį vaikas sugeba identifikuoti, taip pat kelių kortelių su didesniais skaičiais, kurių vaikas dar nepažįsta arba ties kuriais klysta.

1 žingsnis: sumaišykite korteles taip, kad jos nebūtų sudėtos iš eilės einančia skaičių seka, tačiau taip, kad pirmosios kortelės būtų su skaičiais, kuriuos vaikas sėmingai atpažįsta.

2 žingsnis: kai vaikas sėdi prieš Jus ir jau yra pasiruošęs užduočiai, parodykite jam pirmąją kortelę ir paklauskite: „Koks tai skaičius?“. Vaiko atsakymui duokite apie 3 sekundes. Jei vaikas atsako teisingai, padėkite kortelę ant stalo, pagirkite, pavyzdžiui: „Puiku! Taip, tai 5” ir parodykite vaikui kitą kortelę.

3 žingsnis: kai prieinate iki skaičiaus, kuris vaikui kelia sunkumų, pirmiausia iš karto patys įvardinkite skaičių ir sulaukite, kol vaikas jį pakartos (pvz.: rodote kortelę, su skaičiumi 13, sakote: „13“ ir laukiate 3 sekundes, kol vaikas pakartoja). Atlikite 5 blokus kiekvienam skaičiui, kurio mokote vaiką.

4 žingsnis: po 5 apmokymo su žodine pagalba blokų, atlikite dar kelis blokus, tačiau prieš suteikdami vaikui žodinę pagalbą palaukite 3 sekundes. Pavyzdžiui, Jūs rodote vaikui kortelę su skaičiumi 13 ir laukiate 3 sekundes. Jei vaikas nieko nesako, o bando suskaičiuoti iki to skaičiaus, sakykite: Pabandome dar kartą, parodykite „13“ iškart įvardykite skaičių, palaukite kol vaikas pakartos. O tuo atveju, jei vaikas iškart pats atsako teisingai be jūsų pagalbos, iš kart suteikite jam verbalinį pagyrimą: „Taip, tai 13! Šaunuolis, labai gražiai pasakei 13“, o taip pat duokite vaikui patinkantį paskatinimą (žaislas, skanėstas).

5 žingsnis: tęskite darbą su kortelėmis iki tol, kol vaikas pradės teisingai įvardinti kiekvieną skaičių (be pagalbos). Kai tik pasieksite tokį rezultatą, galite po truputi pridėti naujus ir išimti seniau išmoktus skaičius.

 

Paruošė Laura Čibiraitė

Šaltinis: http://theautismhelper.com/teaching-counting-skills/

 

Į viršų