Gana dažnai autistiški vaikai išmoksta įvairių įgūdžių: vykdyti instrukciją, dėlioti dėliones, mozaikas ir t.t., tačiau labai dažnai šie įgūdžiai netaikomi spontaniškai. Tam, kad vaikas laisvą laiką leistų žymiai efektyviau – suaugęs privalo jį nukreipinėti: arba pasakydamas: „Sudėk dėlionę“, arba paimdamas už rankos ir nuvesdamas prie dėlionės ar parodydamas pirštu į žaisliukus. Tačiau ir tuomet vaikas gali pažaisti tik trumpą laiką grįždamas prie betikslio slankiojimo iš kampo į kampą, drabužių lankstymo ar supimosi supynėse. Viena efektyviausių procedūrų mokant vaiką savarankiškai kaitalioti savo veiksmus – vizualus užduočių tvarkaraštis (Picture Activity Schedule).
Vizualus užduočių tvarkaraštis – tai kortelių ar užrašytų žodžių rinkinys, kurį turėdamas vaikas orientuojasi užsiimdamas savarankiška veikla. Vizualus tvarkaraštis gali būti įvairių formų, tačiau pradžioje tai turėtų būti segtuvas, kurio kiekviename puslapyje įdėtas paveikslėlis ar pavadinimas tos veiklos, kurią vaikas turi įvykdyti. Vizualus tvarkaraštis gali būti detalus, kur aprašytas kiekvienas veiksmas, ar abstraktesnis, kur tiesiog nurodytos veiklos.
Pagrindinis vizualaus tvarkaraščio tikslas išmokyti vaiką veiksmų sekos be atskiros instrukcijos ar pagalbos. Savarankiškai užsiimti pagal vizualų tvarkaraštį gali net mažas vaikas – 2-2,5 metų. Mažiems vaikams į šį tvarkaraštį gali būti įtrauktos tokios veiklos kaip: dėlionės dėliojimas, piramidės sudėjimas, lipdukai ir t.t. Didesni vaikai gali išmokti net atlikti namų darbus, išplauti indus, padaryti salotas, padžiauti skalbinius ir susidėti kuprinę.
Vizualus tvarkaraštis leidžia:
- Išmokyti vaiką būti žymiai savarankiškesniu ir nepriklausyti nuo aplinkinių pagalbos ir instrukcijų.
- Sumažinti nepageidaujamą elgesį ir pagerinti bendradarbiavimą, nes vizualiame tvarkaraštyje gali būti užduotys, kurias vaikas mėgsta, o pats tvarkaraštis sudėliotas taip, kad vaikas galėtų „atskiesti“ sunkesnes užduotis lengvesnėmis ir labiau motyvuojančiomis.
- Dirbti ties socialinių ryšių/sąveikų įgūdžiais. Į vizualų tvarkaraštį galima įtraukti ne tik tas užduotis, kurias vaikas gali vykdyti pats, bet ir tas, kur jam reikia pasitelkti kitus žmones. Pvz., paspręsti su tėčiu „Naminuko“ žurnaliuką, pažaisti su mama lego, pakviesti mamą ir parodyti jai savo nupieštą piešinį, pažaisti kartu su draugu kamuoliu ir t.t.
- Organizuoti vaiko laisvalaikį nukreipiant jį žymiai funkcionalesnei ir efektyvesnei veiklai. Mes kasdien visi orientuojamės į vienokį ar kitokį tvarkaraštį – pamokų, neįvykdytų darbų ir t.t. Tokiu pačiu būdu vizualus tvarkaraštis padeda autistiškam vaikui struktūrizuoti nuosavą laisvalaikį ir orientuotis nuolat besikeičiančiame pasaulyje.
Prieš imantis mokyti naudotis vizualiniu tvarkaraščiu, būtina įsitikinti, kad vaikas turi tam būtinus pirminius įgūdžius:
- Atskiria korteles bendrame fone
- Moka savarankiškai identifikuoti daiktus
- Moka gretinti identiškus daiktus
- Moka gretinti daiktus su kortelėmis
- Vaikas leidžia save liesti ir naudoti fizinę pagalbą
Jei anksčiau išvardytų įgūdžių nėra – būtina jų mokyti kiekvieno atskirai, kaip atskirus pratimus, ir tik išmokus visų – imtis vizualaus tvarkaraščio.
Tęsinys 2 dalis: http://www.aboscentras.lt/pirmojo-vizualinio-tvarkarascio-paruosimas-2-dalis-2/
Tęsinys 3 dalis: http://www.aboscentras.lt/savarankiskas-darbas-su-vizualiu-planu-3-dalis/
Paruošta pagal: http://autism-aba.blogspot.com/2011/12/picture-activity-schedile1.html
Foto: http://motherlove.me/