Kaip vaikui parinkti žaislą?

Home / NAUJIENOS / NAUDINGI PATARIMAI TĖVAMS / Kaip vaikui parinkti žaislą?
Kaip vaikui parinkti žaislą?

Prieš pirkdami žaislą vaikui suaugę turėtų pirmiausia užduoti sau klausimą: „Kam mes perkame šį konkretų žaislą? Koks mūsų tikslas? Kam reikalingas būtent šis žaidimas/žaislas?”

Mūsų tikslas – paskatinti vaiką mąstyti, be to, mažiau laiko skirti sensorinei stimuliacijai, o daugiau socialinei sąveikai (su bendraamžiais, aplinkiniais), taip pat lavinti vaiko vaizduotę, reikalingą funkcionaliems įgūdžiams. O tai reiškia, kad nereikėtų viso laiko skirti stipriai išreikštiems jutiminę stimuliaciją skatinantiems žaidimams (pavyzdžiui, kutuliui, gaudynėms, supimui, žaidimams su vandeniu). Taip, šie žaidimai smagūs, ir svarbūs, ir reikalingi, ir visiškai jų atsisakyti tikrai negalima, bet jei vaikas jais užsiims valandų valandas, dienas, savaites…

Renkantis naujus žaislus, kurie paįvairintų autistiško vaiko laisvalaikį, o ir atneštų naudos, reikėtų atkreipti dėmesį į šiuos aspektus:

1. Universalumas. Žaislas – daugiafunkcinis ar panaudojamas tik ribotai? Ar galima jį sujungti/ susieti su kitais tokio tipo žaislais ar ne? Pavyzdžiui, kubeliai, konstruktorių detalės, maži žmogeliukai, įvairios talpos, tūrinės piramidės, mašinytės, garažai, lėlės su visokiais priedais ir t.t.

2. Tvirtumas. Žaislas – vientisas ar sudarytas iš daugelio detalių. Koks jis – tvirtas/trapus, lengvas/sunkus? Reiktų atkreipti dėmesį į šio žaislo saugumą, o taip pat į tai – ar lengva jį pataisyti/ pakeisti detalę, jei ji pasimestų ar sulūžtų (kiek tai brangu?)

3. Kam skirtas šis žaislas? Tai lavinamasis žaislas ar tiesiog skirtas pramogai? Interaktyvus, socialinis ar skirtas žaisti namuose? Ar galima juo žaisti kartu su kitu vaiku? Ar šis žaislas gali būti panaudotas žaidimams, kuriuose vaikai gali rungtyniauti? Ar bus šiame žaidime laimėtojas ir pralaimėjusysis?

4. Kokius įgūdžius lavina žaidimas su šiuo žaislu? Ar jis skirtas mąstymui skatinti, ar sensorikai? Ar meninės raiškos vystymui, ar automatiniams įgūdžiams (kuriems nereikia vaizduotės, žaidžiama pagal instrukciją)? Lavina vaizduotę ar skirtas tradiciniams užsiėmimams? Ar galima šį žaislą panaudoti siekiant lavinti diferencinius įgūdžius arba formuoti bendrą suvokimą (įdėti – išimti, mano-tavo, ten-čia)?.

5. Atkreipkite dėmesį į saugumą, o taip pat į tai, ar nesukelia šis žaislas stiprios agresijos arba neapykantos jausmo, pykčio ar pasimetimo, vienatvės.

Renkantis žaislus, atsakykite sau į tokius klausimus?

– Ar šis žaislas padės lavinti žaidimo įgūdžius?

– Ar vaikas galės pamąstyti: „Ką aš dar galiu nuveikti su šiuo žaislu?”, t.y., pritaikyti jį kūrybiškai?

– Ar lengvai galima šį žaislą paversti interaktyviu arba tokiu, kuris padės lavinti socialinius įgūdžius?

– Ar galima lengvai praplėsti šio žaislo panaudojimo galimybes?

– Ar galima lengvai jį panaudoti skirtingomis sąlygomis (namie, lauke, vaikų kolektyve)?

Beje, reikia atsiminti, kad kartais įvairios talpos ir dėžutės gali būti panaudotos ne tik kaip vieta įvairioms detalėms susidėti, bet ir patys gali nesunkiai tapti žaislais. 

Bet kokiu atveju, kokį žaislą savo vaikui bedovanotumėte, darykite tai su meile!

Šaltinis: http://www.reachingautism.org/