Kiekvienoje veikloje, ar tai būtų žaidimas, ar mokslai, ar bendravimas su bendraamžiais arba tėvais – visur čia būtinas vaiko dėmesingumas ir gebėjimas susikaupti ties tuo, ką girdi. Priešingu atveju vaikui gali būti sunku ne tik įvykdyti paprastas tėvų ar auklėtojų/mokytojų duodamas instrukcijas, bet ir dalyvauti žaidime ar bendroje veikloje su bendraamžiais.
Ikimokyklinukų girdimasis dėmesys išlavintas palyginti silpnai, o vaikams, turinčių raidos sutrikimų, užduotys, susijusios su girdimuoju dėmesiu, dažnai būna ypatingai sunkios. Todėl būtina nuolat dirbti su girdimuoju vaiko dėmesiu, mokyti/ išmokyti vaiką jį kontroliuoti. Čia padėti gali žaidimas, nes taip mokytis visuomet smagiau. Štai keli žaidimai girdimajam dėmesiui lavinti.
Sargybinis
Žaidimo tikslas: ugdyti gebėjimą orientuotis erdvėje
Ko reikės: akių raiščio.
Žaidėjų amžius/įgūdžiai: pažengusiems, 5-6 metai.
Kaip žaisti: Viduryje aikštelės nupiešiamas ratas, jo viduryje stovi vaikas, užrištomis akimis (sargybinis). visi vaikai per ratą turi tylutėliai praeiti nuo vienos aikštelės pusės iki kitos. Sargybinis klauso. Jei išgirsta šlamesį, šaukia: „Stok!” Visi sustoja. Sargybinis eina pagal girdėtą garsą ir stengiasi atrasti, kas triukšmavo. Tas, kurį suranda, iškrenta iš žaidimo. Žaidimas tęsiamas toliau. Po to, kai sugaunami keturi – šeši vaikai, išrenkamas naujas sargybinis ir žaidimas žaidžiamas nuo pradžių.
Atpažink kalbantį
Žaidimo tikslas: pažinti draugą pagal balsą ir nustatyti garso kryptį erdvėje.
Ko reikės: akių raiščio.
Žaidėjų amžius/įgūdžiai: pažengusiems, 5-6 metai.
Kaip žaisti: Vaikui užrišamos akys. Jis turi pagauti kurį nors iš aplink jį bėgiojančių vaikų. Tuo metu vaikai tyliai pereina ar perbėga nuo vienos patalpos vietos į kitą tuo pačiu metu leisdami įvairiausius garsus (lodami, giedodami, kukuodami, pakeitę balsą kviesdami gaudantįjį ir kt.). Jei gaudantysis ką nors pagauną, šis turi išleisti kokį nors garsą, o gaudantysis turi atspėti, ką iš draugų pagavo.
Atspėk gyvūną
Žaidimo tikslas: įtvirtinti žinias tema: „Gyvūnai ir paukščiai”.
Ko reikės: kortelių su pavaizduotais gyvūnais ir paukščiais.
Žaidėjų amžius/įgūdžiai: vidutinio sunkumo, 4–5 metai.
Kaip žaisti: Mokytojas rankose laiko kelias korteles su gyvūnais ir paukščiais, atsuktas į save (taip, akd vaikai nematytų). Vaikas ima vieną kortelę taip, kad kiti vaikai nepamatytų, kas joje pavaizduota. Jis turi išleisti garsą, atitinkantį gyvūną, ir/ar parodyti judesius. Likusieji vaikai turi atspėti, kokį gyvūną vaizduoja jų draugas.
Nustatyk pagal garsą, kur žaislas
Žaidimo tikslas: stiprinti judesių koordinaciją.
Ko reikės: nedidelis ryškus žaislas ar lėlė.
Žaidėjų amžius/įgūdžiai: pažengusiems, 5-6 metai.
Kaip žaisti: vaikai sustoja puslankiu. Mokytojas parodo žaislą, kurį jie slėps. Ieškantysis vaikas arba išeina iš kambario, arba paeina į šalį ir nusisuka, o tuo metu mokytojas už kurio nors vaiko nugaros slepia žaislą. Duodama instrukcija: „Laikas!”, ieškantysis eina prie vaikų, kurie tyliai ploja. Kai ieškantysis prisiartina prie vaiko, pas kurį paslėptas žaislas, vaikai ploja garsiau, jei tolsta – tyliau. Pagal plojimo garso stiprumą vaikas turi išsiaiškinti, prie kurio draugo jis turi prieiti. Po to, kai surandamas žaislas, ieškoti jo eina kitas vaikas.
Paukščiai, dėmesio – vėjas!
Žaidimo tikslas: stiprinti judesių koordinaciją.
Ko reikės: mėgstamo muzikinio žaislo (barškučio, metalofono ar kt.) ir kėdučių (lizdai).
Žaidėjų amžius/įgūdžiai: pažengusiems, 5-6 metai.
Kaip žaisti: mokytojas paskirsto vaikus į dvi grupes (viena grupė – paukšteliai, kita – vėjas). Mokytojas paaiškina vaikams, kad kai garsiai skambės žaislas – pūs vėjas. Ta vaikų grupė, kuri vaidina vėją, turi laisvai, bet ne garsiai bėgioti po kambarį, o kita grupė (paukšteliai) slėptis savo lizduose. Ir štai vėjas rimsta (muzika skamba tyliai), vaikai, kurie vaidina vėją, tyliai susėda į savo vietas, o paukščiai turi išskristi iš lizdų ir plasnoti sparneliais. Kas pirmas išgirsta pasikeitusį muzikos garsą ir grįžta į lizdą (arba savo vietą, jei tai vėjas), tas gauna prizą: vėjo malūnėlį ar šakelę kačiukų. Su vėjo malūnėliu vaikas galės bėgioti kai galės per šį žaidimą, tačiau jei jis bus neatidus – vėjo malūnėlis atiteks kitam vaikui.
Koks instrumentas skamba?
Žaidimo tikslas: girdimojo dėmesio lavinimas.
Ko reikės: varpelio, būgno, dūdelės ir pan.
Žaidėjų amžius/įgūdžiai: vidutinio sunkumo, 4–5 metai.
Kaip žaisti: Vaikai susėda ant kėdžių puslankiu. Mokytojas pirmiausia parodo jiems, kaip skamba kiekvienas žaislas, o po to pasiūlo kiekvienam vaikui po vieną nusisukti ir atspėti, koks instrumentas skamba. Jei norite, kad žaidimas būtų sudėtingesnis galima įtraukti papildomus instrumentus, pvz., trikampį, metalofoną, barškutį ir kt.
Dėmesio! Keičiasi oras
Žaidimo tikslas: lavinti koordinaciją ar judesių tempą.
Ko reikės: būgnai.
Žaidėjų amžius/įgūdžiai: vidutinio sunkumo, 4–5 metai.
Kaip žaisti: Mokytojas sako vaikams: „Dabar mes su Jumis eisim pasivaikščioti. Lietaus nėra. Oras geras, šviečia saulutė, tad galima skinti gėles. Klausykite, kaip aš skambinsiu būgnu, jei lėtai ir ramiai – galite smagiai skinti gėles, jums bus smagu vaikščioti jam skambant. Tačiau jei prasidės lietus – imsiu skambinti greitai ir garsiai – jūs turite kuo greičiau bėgti namo, kad nesušlaptumėte. Tad klausykite atidžiai, kaip groju”. Mokytojas žaidimo metu keičia būgno garsą ir tempą 3–4 kartus.
Garsiau
Žaidimo tikslas:lavinti judesių koordinaciją.
Ko reikės: po 2 vėliavėles kiekvienam vaikui, būgno.
Žaidėjų amžius/įgūdžiai: vidutinio sunkumo, 4–5 metai.
Kaip žaisti: vaikais ėdi arba stovi pusračiu. Kiekvienas rankose laiko po dvi vėliavėles. Mokytojas garsiai trenkia per būgną, vaikai pakelia vėliavėles į viršų ir mojuoja jomis. Būgnas skamba tyliai – vaikai nuleidžia vėliavėles žemyn. Keiskite būgno garsą ne daugiau kaip 4 kartus, kad vaikai galėtų lengvai atlikti judesius.
Sužinok pagal garsą, ką aš darau
Žaidimo tikslas: lavinti dėmesį ir kalbą frazėmis.
Ko reikės:įvairiausių žaislų ir daiktų (knyga, šaukštas, dūdelė, būgnas ir pan..).
Žaidėjų amžius/įgūdžiai: pažengusiems, 5-6 metai.
Kaip žaisti: vaikai susėda atsukę nugaras mokytojui. Šis skleidžia garsus skirtingais daiktais. Tas, kas atspėja, kuo mokytojas groja, kelia ranką ir neatsisukdamas įvardija. Skleisti garsus galima skirtingai: mesti ant žemės šaukštą, trintuką, gabaliuką kartono, kamuolį, trenkti daiktu į daiktą, vartyti knygą, glamžyti popierių, plėšyti popierių, mušti būgną, daiktus, brūžinti, pjauti ir t.t. Tas, kas atspės daugiausia skirtingų garsų, paskelbiamas įdėmiausiai klausančiu ir apdovanojamas lipdukas ar kitokias prizais.
Šlept ant kėdės!
Žaidimo tikslas: lavinti dėmesį ir judesių koordinaciją
Ko reikės: kėdžių (viena mažiau nei yra vaikų), būgno ar kito žaislo, kuriuo galima skambinti
Žaidėjų amžius/įgūdžiai: lengvas, 3-6 metai.
Kaip žaisti: mokytojas paima į rankas būgną ar kitą skambantį garsą ir paaiškina vaikams, kad kol jis gros – vaikai gali šokti ar bėgioti po kambarį, tačiau vos būgnui nutilus – kiekvienas turi kuo skubiau sėsti ant kėdės. Tas, kuris bus paskutinis ir liks be kėdės – iškrenta iš žaidimo. Vienam vaikui iškritus – nuimama ir kėdė. Laimi tas, kuris paskutinis lieka sėdėti ant kėdės.