Mokomės skaičiuoti

Skaičiavimas labai panašus į dainavimą. Beje, labai dažnai būtent taip vaikai supažindinami su skaičiais: „1, 2, 3, 4, 5…”. Tačiau kai mes kalbame apie vaikus, turinčius raidos atsilikimą, problema gali būti ta, kad jiems gali būti sunku sutraukti šią skaičių grandinę, jei reikia atskaičiuoti reikiamą kiekį daiktų arba tiesiog suprasti kokį nors konkretų vieną skaičių. Šiame straipsnyje pristatomos dvi mokymo programos, skirtos mokyti vaiką skaičiuoti. Taip pat bus pateikiamos kai kurios rekomendacijos, kaip sutraukti minėtą skaičių grandinę. Šios programos skirtos mokiniams, kurie žino, kaip skaičiuoti, tačiau jiems gali kilti sunkumų su skaičiavimu iki numatyto skaičiaus (ir sustojimu) arba su skaičių identifikavimu.

Skaičiuojame daiktus.

Ši programa universali ir labai paprasta. Jūs galite naudoti labai daug įvairiausių daiktų, kuriuos turite namie ar darbo kabinete/klasėje (dar daugiau, šios programos rėmuose naudoti daug kuo įvairesnių daiktų primygtinai rekomenduojama). Taigi, be skirtingų daiktų kaip visuomet reikės popieriaus lapų duomenų rinkimui, rašiklio ir, žinoma, motyvacinių priemonių Jūsų mokiniui.

Nuo ko pradėti?

Jūs galite suskaidyti tikslinius įgūdžius į atskiras dalis priklausomai nuo to, kokiame lygyje šie įgūdžiai pas vaiką jau suformuoti. Pavyzdžiui, jei prašote mokinio duoti Jums penkis lego kubelius, o jis, ėmęs skaičiuoti kubelius po vieną skaičiuoja tol, kol atskaičiuoja reikiamą kiekį, bet nesustoja, tai rodo, kad Jums reikia pradėti darbą nuo mažesnių skaičių ir palaipsniui pereiti prie didelių. Jei vaikas pats sustoja ties penkiais, tai nuostabu! Tokiu atveju Jūs galite skirti dar kelias užduotis tam, kad išsiaiškintumėte, iki kelių jis gali suskaičiuoti savarankiškai. Jei mokinys puikiai susidoroja skaičiuodamas bet kokį kiekį, tokiu atveju ši programa jam netiks.

Tačiau, jei vaikas skaičiuoja ir toliau po to, kai priėjo Jūsų prašytą skaičių (t.y., ties juo nesustoja), tai ši programa gali tapti Jūsų instrumentu, padėsiančiu nutraukti šią skaičiavimo grandinę.

1 žingsnis: Pasirinkite maždaug 5 tikslus, ties kuriais Jūs dirbsite. Vienu iš šių tikslų bus skaičius, po kurio vaikas skaičiuoja toliau, du skaičiai virš jo ir du skaičiai iki jo.

2 žingsnis: Paruoškite lapą duomenų rinkimui ir rašiklį, o taip pat dėžutę su skirtingais daiktais skaičiavimui.

3 žingsnis: Duokite vaikui dėžutę su daiktais ir paprašykite, pavyzdžiui, „Duok man 8…”.

4 žingsnis: Imkite skaičiuoti kartu su vaiku, tačiau būkite labai atidūs. Kai atskaičiuosite iki Jūsų prašomo skaičiaus, padarykite trijų sekundžių pauzę ir pažiūrėkite, gal vaikas sustos pats. Jei vaikas nebando skaiičuoti toliau (laiko rankas ant stalo (nebesiekia daiktų dėžutėje) ir sutelkęs dėmesį į Jus, suteikite jam socialinį verbalinį paskatinimą (pagyrą): „Šaunuolis, taip, tai 8!” ir duokite jam iš anksto paruoštą motyvacinę priemonę ar žetoną (jei taikote žetonų sistemą), kol pasižymite teisingą reakciją savo lape. Jei vaikas nesustoja ir bando skaičiuoti toliau, blokuokite jo rankas (patraukite dėžute, kad negalėtų imti daiktų) ir pakartokite tikslinį skaičių (pavyzdžiui, „8! Tai – 8 …! Kiek …? (palaukite, kol vaikas atsakys). Gerai. Tu puikiai suskaičiavai iki 8”). Palaukite penkias sekundes ir duokite tą pačią užduotį vėl.

5 žingsnis: Padėkite atskaičiuotus daiktus atgal į dėžutę ir duokite vaikui užduotį su nauju skaičiumi. Užduotį darykite po tris kartus per pamoką kiekvienam tiksliniui skaičiui.

Skaičių identifikacija.

Kartais vaikai moka skaičiuoti ir identifikuoti tam tikrus skaičius, tačiau, dažnai jie tiesiog kartoja skaičių seką tol, kol neprieis tinkamo skaičiaus. T.y., skaičiaus prasmės (kiekio) jie realiai nesupranta.  Pavyzdžiui, Jūs rodote vaikui kortelę su skaičiumi „13” ir klausiate jo: „Koks tai skaičius?”, o jis atsako: „9… 10… 11… 12… 13. 13!” Ir tai vyksta kiekvieną kartą, pvz., apie skaičius, didesnius kaip 10. Tokio skaičiavimo įgūdžio negalima vadinti itin funkcionaliu, todėl būtina sukurti programą, kuri padėtų nutraukti šią grandinę, vienu metu dirbant ties vis didesnių ir didesnių skaičių identifikacijos įgūdžiu.

Vėlgi, kaip ir dirbant pagal bet kurią programą, Jums reikės popieriaus lapo duomenims rinkti, rašiklis ir, žinoma, motyvacinės priemonės Jūsų mokiniui. Be to, Jums reikės kelių kortelių su skaičiais nuo „1” iki didžiausio skaičiaus, kurį vaikas gali korektiškai identifikuoti, o taip pat kelių kortelių su skaičiais, su kuriais vaikas turi sunkumų.

1 žingsnis: Sumaišykite korteles. Įsitikinkite, kad kelios pirmos kortelės bus su tais skaičiais, kuriuos vaikas identifikuoja, t.y., paklaustas: „Koks čia skaičius?” jis greičiausiai atsakys teisingai.

2 žingsnis: Kai vaikas sėdi prieš Jus ir pasiruošęs darbui, parodykite jam pirmą kortelę ir paklauskite: „Koks čia skaičius?”. Duokite vaikui maždaug 3 sekundes atsakymui. Jei jis atsako teisingai, padėkite kortelę ant stalo (sukurdami kaladę su teisingų atsakymų kortelėmis), suteikite verbalinį paskatinimą (pagyrą), pavyzdžiui, „Puiku, tai 5!” ir parodykite kitą kortelę.

3 žingsnis: Kai prieisite skaičių, su kuriuo vaikui kyla sunkumų. iškart patys įvardinkite šį skaičių, kad mokinys jį tik pakartotų (pavyzdžiui, Jūs rodote kortelę, sakykime, su skaičiu „13”. Sakykite: „13” ir laukite 3 sekundes, kad vaikas pakartotų paskui jus). Perverskite skaičių kaladę maždaug penkis kartus kiekvienam mokomam skaičiui.

4 žingsnis: Po 5 mokymosi blokų su nuline pagalba (atsakymas pasakomas iškart, vaikui tereikia pakartoti) iki korektiškos identifikacijos atlikite dar kelis mokymosi blokus, tačiau šį kartą prieš pasakydami skaičių, ties kuriuo vaikas kliūdavo, palaukite 3 sekundes. Pavyzdžiui, Jūs rodote vaikui kortelę su skaičiumi „13” ir sustingstate trims sekundėms. Jei vaikas nieko nesako ar bando skaičiuoti iki šio skaičiaus, taip demonstruodamas nekorektišką reakciją, pasakykite „13” ir duokite jam 3 sekundes, kad jis pakartotų paskui Jus. Tačiau, jei vaikas atsako teisingai be Jūsų žodinės pagalbos, suteikite jam verbalinį paskatinimą: „Taip! Tai 13! Tu puikiai padirbėjai, labai teisingai pasakei 13!”, o taip pat kokią nors motyvacinę priemonę.

5 žingsnis: Dirbkite su kortelėmis iki tol, kol mokinys nepradės teisingai įvardyti kiekvieno skaičiaus (be jokios žodinės pagalbos). Kai tik pasieksite šį rezultatą, galima palaipsniui pridėti naujų skaičių, išimant pačius seniausius ir vaiko labai gerai žinomus.

Pagrindinis dalykas aukščiau išvardytose programose yra bandymų skaičiuoti po to, kai vaikas prieis reikiamą skaičių, blokavimas. O taip pat įsikišimas, kai vaikas bando suskaičiuoti iki konkretaus matomo skaičiaus, kai jam duota užduotis jį įvardyti.

Šaltinis: http://theautismhelper.com/teaching-counting-skills/

Į viršų