Šaltinis: https://blog.difflearn.com/2019/10/24/building-variability-into-the-routine-2/
Prieš keletą metų dirbau su šešerių metų berniuku, vadinkime jį Terrensu. Jam buvo diagnozuotas autizmas. Jis buvo labai žaismingas vaikas, dažniausiai geros nuotaikos, mėgo žaisti su traukiniais ir žiūrėti televizorių, o jo elgesys tėvams retai sukeldavo problemų. Tačiau vieną dieną paaiškėjo, kad pakeliui iš parduotuvės atsirado statybvietė, ir jie nusprendė ją apžiūrėti. Tai, kas nutiko tada, daugelis žmonių pavadintų „tikra isterija“: Terrensas nukrito ant žemės, pradėjo rėkti, verkti ir atsisakė judėti iš vietos.
Daugelis tėvų, su kuriais dirbau, gali papasakoti panašias istorijas apie savo vaikus, turinčius autizmo spektro sutrikimą ir susidūrusius su netikėtais kasdienės rutinos pokyčiais. Pokyčiai gali būti labai įvairūs: mėgstamiausio skanėsto nebuvo parduotuvėje, vaiką pasitiko auklė, o ne mama, striukė pasidarė per maža, todėl tėvai nupirko naują. Tiesą sakant, labai sunku numatyti, kurie įprastos rutinos pokyčiai sukels vaikui sunkumų. Štai kodėl svarbu palaipsniui pratinti jį prie pasikeitimų.
Štai keli patarimai, į kuriuos verta atkreipti dėmesį:
- Pirmiausia pagalvokite, kokia vaiko gyvenimo rutina dažniausiai yra pažeidžiama. Sudarykite tokių įvykių sąrašą, kad galėtumėte apgalvoti, kaip išspręsti galimas problemas.
- Antra, kartu su savo komanda (šeimos nariais ar specialistais, dirbančiais su vaiku) pasirinkite 2–3 įvykius, į kuriuos pirmiausia turėtumėte atkreipti dėmesį.
- Aptarkite, kaip gali būti pažeista tam tikra rutina. Pavyzdžiui, mėgstamas animacinis filmas gali būti neberodomas per televizorių arba šeimos įvykis gali trukdyti jį žiūrėti. Jei išmokysite vaiką lanksčiai reaguoti į pokyčius, suteiksite jam galimybę praktikuotis įveikti sunkumus dar prieš jiems įvykstant.
- Suplanuokite, kokius pakeitimus atliksite rutinoje. Iš esmės jūs pats inicijuojate pokyčius, tačiau taip suteikiate vaikui galimybę pasiruošti ir mokotės, kaip jam padėti su jais susitvarkyti. (Tai gali būti neįmanoma, jei pokyčiai įvyksta staiga ir netikėtai).
- Pateikite vaikui žodyną, kuris padėtų suprasti, kas vyksta. Aš savo mokinius mokau termino „lankstus“. Galiu pasakyti: „Man taip patinka, kad dabar esi toks lankstus“ arba „Kartais planai keičiasi, ir mes turime būti lankstūs. Tai reiškia…“.
- Nepamirškite apdovanoti vaiką už tinkamą elgesį, susijusį su lankstumu. Svarbu pasakyti vaikui, kada jo reakcija buvo pageidautina ir lanksti. Planavimo etape galite aptarti, kaip ir kokį paskatinimą suteiksite, kai įprasta rutina pasikeis.
Jei sąmoningai ir palaipsniui keisite įprastą rutiną bei tikslingai mokysite vaiką, ką reiškia būti lanksčiam, greičiausiai jums visiems bus lengviau susitvarkyti su tikrai netikėtais pokyčiais.
Vertė: Paula Žitkevič